Piše: Hajrudin REDžOVIĆ
Najgore je ako spadate u onu grupu ljudi koji se pod stare
dane uhvate za glavu i pomisle kako su živjeli isprazan život kojim su
zadovoljavali samo ono “use, nase i podase”. Život koji nit’ smrdi nit’ miriše. Muhamed Đonlagić nije
živio takav život. On je ostavio trag; njegov život imao je okus i miris. Nije
se taj njegov miris, doduše, mnogima sviđao,
ali on to nije ni želio. Da se svidi
svima, već samo onima koji koji su bili u “džihadu” (ar. جهاد, “napor, borba”),
a ovaj čovjek se cijeli život borio protiv – države. Muhamed Đonlagić alias Beg
Džo, nije, dakle, nikakav velikan, vojskovođa, političar niti umjetnik, ali je
zaslužio omaž. Ovaj tekst jest to – omaž - a napisao ga je (kao dio posebne
knjige) Muhamedov blizak prijatelj,
novinar Hajrudin Redžović, dva mjeseca prije njegove smrti.
Kao glavni lik u filmu
Opasan je. Potomak je otomanskih “specijalaca” koji su bili regrutovani od dobrovoljaca i
plaćenika, a bili su pripremljeni za najteže poduhvate. Preživio je klasičnu “sačekušu”.
Državu je pobijedio na Ustavnom sudu. Vodi firmu sa višemilionskim prometom i
gradi stambene zgrade. Adrenalin mu je kao u trkača na 100 metara. Ima 78
godina, vozi BMW-a. Nije Supermen. Nije ni Bond, Džejms Bond. Njegovo ime je
Džo, beg Džo.
Ovo nije bio tekst za trailer za akcioni film na Netflixu
ili HBO-u. Ovo nije fikcija. Ustvari, tekst bi mogao biti predložak za igrani
film, ili čak seriju, ali sa naznakom na najavnoj špici “snimljeno na osnovu
istinitih događaja”. Konačno, možda je najbolje bilo da je BBC o njemu napravio
dokumentarac – da nije zakasnio: jedna druga globalna TV kuća već nekoliko
godina snima dokumentarni film o njemu, radnog naslova “Beg protiv države”. U
redovima u nastavku korišteni su fragmenti iz knjige snimanja.
Šešir kao zaštitni znak
Muhamed Đonlagić, alias beg Džo, iz Jelaha kod Tešnja,
opasan je tip. Genetski. Jer, njegovi su preci bili đonlage – zapovjednici
posebnog i rijetkog roda vojske u
Turskoj Carevini, đonlija. Vojnici đonlije regrutirani su od dobrovoljaca i
plaćenika, i bili su pripremljeni za opasne poduhvate. Preci Muhameda
Đonlagića, dakle, bili su zapovjednici specijalnih turskih postrojbi iz sredine
18. stoljeća.
Beg Džo je izdanak begovske familije sa čistokrvnim
plemićkim backgroundom. Ne daje to do znanja, ali kad je bio prinuđen ljudima
je morao objašnjavati “da se za doktora uči, a gospodin se rađa”. Uvijek se
oblačio kao gospodin iz Pariza, Milana ili čak Njujorka. Nisu to uvijek cipele
ili odijelo s dizajnerskim potpisom, ali šešir svakako jest. Šešir je i njegov
zaštitni znak, zbog čega su mu “legitimni” muslimani iza leđa šaputali “da
izgleda kao kakav vlah”. „Pokazao sam im kolt i seljačke primjedbe su
prestale“, bio je njegov odgovor anonimnim klevetnicima.
“Podrži drugu vjeru, nama je svakako dobro jer smo u većini”
Muhamedov otac, Zeirbeg Đonlagić, bio je vlasnik pola
Jelaha. Umro je (1948.) u 52. godini
života, a Muhamed ga se gotovo i ne sjeća jer je tada bio šestogodišnje dijete.
Umro je “poprijeko”, kaže Muhamed, zbog nepravde. Jer, komunisti su poslije
Drugog svjetskog rata počeli oduzimati imovinu od bogataša, veleposjednika i
kapitalista. Muhamed, brat mu Derviš i njihova majka, preko noći ostali su bez
ičega. Hranili su se “na tačkice”, kao i sva sirotinja u to vrijeme. Posljednje
nekretnine Muhamedovoj su obitelji oduzete dvije decenije nakon rata, 1966.
godine. Zajedno sa bratom i majkom, bio je na putu da umre od gladi . Bukvalno.
A onda su neki pošteni komunistički funkcioneri u OZNA-i pronašli dokument koji
je bio dokaz da je Muhamedov otac tokom Drugog svjetskog rata obilato
(materijalno) pomagao partizane. Nakon tog saznanja, vratili su mu manji dio
oduzete imovine. Ali i taj mali dio bio je dovoljan kapital da se u Muhamedu
probudi tešanjski poduzetnički gen. Taj gen je mutirao i izmutirao u pristojan
biznis i višestruko veću imovinu. Beg Džo se specijalizirao za trgovinu
kupaoničkim namještajem i vodomaterijalom. Njegova tvrtka („Uz Commerce“)
raspolaže sa centralnom robnom kućom i nekoliko manjih radnji u Tešnju, Jelahu
i dobojskoj regiji. Uspio je toliko da zaradi da je kćerki, sinu i supruzi
obezbijedio posebne nekretnine. Onda je i on u jednom momentu došao u situaciju
“da ne zna šta će sa parama”. U zimskim kaputima mu se već bila nakupila
prilična svota ušteđevine. Trgovina mu je tada već postajala dosadna. Tražio je
novi izazov. U centru Jelaha sagradio je super modernu stambenu zgradu sa 30
stanova. Sve je rasprodao.
Beg Džo bio je i humanitarac, onaj anonimni. Podržavao je
manjine. Posebno je vodio računa da se za vrijeme blagdana prebaci koja tisuća
na račun lokalne katoličke i pravoslavne crkve, a “nama (muslimanima) svakako je dobro, jer smo u većini”. Mudrac.
Beg protiv države
„Fino je imati novac, ali nije smisao mog života u tome. Ja
sam u “džihadu” (ar. جهاد, “napor, borba”), a to vam je prema islamskom
vjerovanju borba protiv zla, tj. borba za ostvarenje dobra i ne odnosi se nužno
na borbu fizičkim putem, nego i na duhovnu borbu. A zlo protiv kojeg se ja
borim je država koja je počinila nepravdu otimajući privatnu imovinu. Dat ću
sav imetak da se to ispravi“, govori Beg Džo u dokumentarnom filmu. Borio se
protiv bivše socijalističke države, a ovu “demokratsku” dobio je na Ustavnom
sudu. Njegov život je istorija sudskih
procesa, od kojih su neki trajali i 20 godina. Sve ih je dobio. Trenutno protiv
BiH vodi nekoliko paralelnih procesa, uprkos tome što zna da je ovo jedina
država u regiji koja nema usvojen Zakon o restituciji. „Znam i da je taj zakon
jedan od uslova za prijem u EU, kao što znam da se naše vlasti neće moći vječno
ponašati izvan pravila civiliziranog svijeta“, kaže Muhamed Đonlagić. Nažalost,
njegova upornost i borba imali su svoju cijenu. Prije nekoliko godina, od
suparnika kojeg je pobijedio na sudu, brutalno je pretučen ispred svoje kuće u
Jelahu, i to pred očevicima i u po bijela dana. Tužilaštvo je odugovlačilo da
pokrene istragu, ali je onda Beg Džo platio najboljeg advokata “koji može sve” (prof.dr.
Almin Dautbegović), i napadači su osuđeni na zatvorske kazne.
“Plan B”: “Rodiću se opet!”
Muhamedov život, dakle, ne poznaje kompromise. Uvijek je
išao na sve ili ništa: „Znaš, stvari mogu biti ili crne ili bijele. Kao što
postoje samo dvije vrste ljudi: dobri i loši“. Zbog svega toga, kao i zbog toga
što mu nije problem reći “bobu bob, a popu pop”, mnogi navijaju “da komšiji
Muhamedu crkne krava”. Oni koji ga baš mrze i koji nemaju muda da mu fizički
naude, pribjegavaju kletvama. Najčešća je: „Neću ti halaliti kad ti dođem na
dženazu“, računajući na Muhamedov biološki sat koji otkucava (78 mu je godina).
Ali, ne lezi vraže! Sva trojica koja su javno priželjkivali Muhamedov odlazak
na onaj svijet, i koji su bili znatno mlađi od njega - umrli su. Muhamed je njima
bio na dženazi. I, halalio.
„Budite sigurni, meni još nije vrijeme. Bitno je kako se čovjek osjeća, a ja se osjećam k'o momak. I, nemojte zaboraviti, ja sam u džihadu i živjeću 100 godina ako je toliko potrebno da završim svoju misiju. Imam i 'plan B', ako umrem ‘prije vremena’. Onda zapamtite da sam vjerovao u reinkarnaciju: rodiću se ponovo da završim posao sa državom“, rekao je na kraju u kameru nevjerovatni Beg Džo.
(Muhamed Đonlagić umro je 17. januara 2021. u Jelahu.
Aktivirao je “plan B”.)
zosradio.ba/Avaz