Udruženje komora magistara farmacije FBiH smatra da je
provođenje odluke Vlade FBiH o propisivanju neposredne kontrole cijena
utvrđivanjem maksimalne visine marži za pojedine osnovne namirnice i druge
proizvode nepravilno i nezakonito.
Naime, kako kažu, mjeru neposredne kontrole cijena iz prve
tačke ove odluke Vlada FBiH propisuje za pojedine osnovne životne namirnice i
druge proizvode.
"U tom smislu, u četvrtoj tački odluke navode se dodaci
ishrani, dijetetski proizvodi (uključujući proizvode bez glutena), prerađena
hrana na bazi žitarica i dječija hrana za dojenčad i malu djecu, pelene za
jednokratnu upotrebu za djecu i odrasle, pa nije jasno kako su svrstani u
osnovne životne namirnice", stoji u saopćenju Udruženja komora magistara
farmacije FBiH.
Dodaci prehrani se koriste u svrhu prevencije bolesti
Kako su istakli, dodacima prehrani smatra se hrana čija je
svrha dopuniti uobičajenu prehranu, a koja predstavlja koncentrirane izvore
hranjivih tvari ili druge tvari prehrambenog ili fiziološkog učinka,
pojedinačne ili u kombinaciji, na tržištu u doziranom obliku.
"To jeste oblici kao što su kapsule, pastile, tablete,
pilule i slično, vrećice praha, ampule tekućine, bočice na kapaljku te ostali
slični oblici tekućine i praha koji se smatraju pripravcima proizvedenim iz
koncentriranih izvora hranjivih tvari (vitamini i minerali) ili drugih tvari s
hranjivim ili fiziološkim učinkom. Dodaci prehrani se koriste najčešće u svrhu
prevencije bolesti i u svrhu brže rehabilitacije pacijenata, ali oni po svojoj
suštini nisu baza, odnosno osnova za liječenje, te kao takvi ni po jednom
parametru ne mogu biti svrstani u osnovne životne namirnice i, kako im sam
naziv kaže, oni su dodaci, dodatne namirnice, nikako osnovne te ne mogu biti
predmet ove odluke", ističe se u saopćenju.
Kako su rekli, paušalno "nabrajanje" proizvoda,
bez bilo kakve dodatne specifikacije, odnosno konkretne tipizacije proizvoda,
koji bi se u ovom slučaju trebali svesti na osnovne životne namirnice, je u
slučaju ove odluke i neustavno, jer ovakvom specifikacijom proizvoda Vlada FBiH
u postupku donošenja navedene odluke nije utvrdila poseban javni interes kako
bi se ovakvo ograničavanje prava prometnika navedenim proizvodima moglo smatrati
razumnim, odnosno proporcionalnim legitimnom cilju koji se ograničavanjem želi
postići, niti je uopće definisan legitimni cilj ograničavanja.
Nisu jasno specificirani proizvodi
"Donošenjem ovakve odluke, za koju nisu jasno
specificirani proizvodi na koje se primjenjuje, kao ni rok u kojem će se ona
primjenjivati, uspostavljen je svojevrstan disbalans na tržištu, te bi primjena
odluke u ovom tekstu, pored nemjerljivih posljedica po zdravlje stanovništva,
usljed izvjesne defekture ovih proizvoda, imala i nesagledive ekonomske
posljedice, za koje vjerujemo da ih ne moramo posebno isticati. U ekonomskoj
praksi je poznato da svako ograničenje cijena, odnosno tzv. 'prisilno' smanjenje
cijena, dovodi do smanjenja ponude (lažne nestašice) usljed neisplativosti
prometovanja, što dugoročno ima nepopravljive globalne posljedice i po ponuđače
i po potrošače. Rastom ponude raste potražnja, a rastom potražnje smanjuju se
cijene i to je jedini prirodni ekonomski zakon koji održava balans na
mjerodavnom tržiištu", rekli su.
Zaključuju da, ukoliko je ipak Vlada FBiH imala namjeru da
zaštiti potrošače od poremećaja ponude i potražnje na tržištu i poremećaja u
kretanju cijena i odnosima cijena, kako to propisuje Zakon o kontroli cijena,
onda je isti trebala u cijelosti i primijeniti, te napraviti detaljnu analizu
tržišta, na osnovu koje bi bez dvojbe utvrdila da je poremećaj u kretanju
cijena posljedica globalnog rasta cijena pojedinih uvoznih proizvoda.
"Nadalje, da bi odluka bila zakonita i u skladu s
Protokolom 12. Evropske konvencije, koja glasi: 'Opća zabrana diskriminacije',
bilo je neophodno tačno i pojedinačno utvrditi ciljane proizvode koji su zaista
osnovne životne namirnice te samo na njih primijeniti navedene mjere",
zaključuju.
Potcrtali su da je farmaceutski sektor u FBiH, koji se
između ostalog sastoji od više od 850 apoteka, koje između ostalog prometuju
dodacima ishrani i dijetetskim proizvodima, i koje zapošljavaju više od 2.000
zdravstvenih radnika, ovako generalnom odredbom je značajno pogođen.
Plan za zbrinjavanje radnika
"Vjerujemo da Vlada Federacije Bosne i Hercegovine ima
plan za zbrinjavanje radnika koji bi usljed primjene ovakve odluke u jeku
pandemije ostali bez radnih mjesta, jer s ovakvom maržom na sve dodatke ishrani
i dijetetske proizvode, apoteke ne mogu pokriti troškove redovnog poslovanja.
Također, vjerujemo da je Vlada Federacije Bosne i Hercegovine svjesna da će
veliki broj veleprometnika ovih proizvoda, koji su do sada poslovali na
teritoriji Federacije Bosne i Hercegovine, izmijeniti svoja sjedišta i poslovanje
premjestiti na teritoriju Republike Srpske, imajući u vidu da imaju ograničenja
i na veleprodajne i maloprodajne marže", potcrtali su farmaceuti.
Dodali su da traže da primjenom zakona i u skladu sa svojim
zakonskim ovlastima Vlada FBiH izmijeni odluku na način da, nakon utvrđene
analize rasta cijena pojedinih proizvoda na mjerodavnom tržištu navede
konkretne i jasno specificirane proizvode.
"Farmaceutski sektor smatra da se iz njegovog
asortimana na listi osnovnih životnih namirnica mogu naći samo hrana za posebne
medicinske potrebe i formule za dojenčad i formule nakon dojenja, i to jasno
navedenog proizvođača, za koje je utvrđen rast cijena veći od pet posto",
dodaju farmaceuti.
zosradio.ba/klix