Sektor autoškola u cijeloj Bosni i Hercegovini je na izdisaju i stanje je porazno već godinama, upozorava u razgovoru za Klix.ba instruktor i stručni voditelj autoškole “Semafor” iz Sarajeva. Istražili smo zašto je to tako.
Bila je 2007. godina kada je Zakonom o sigurnosti u saobraćaju određena minimalna cijena jednog časa obuke od 20 KM. Od tada, ovaj sektor nije napredovao, a apeli instruktora i vlasnika autoškola da se unaprijede ova oblast ostala je na molbama i obećanjima.
Od 2018. godine na Vijeću ministara stoji odluka da mininalna cijena časa bude 30 KM, no uprkos svim potrebnim odobrenjima i obećanjima ništa se nije dogodilo. Zbog toga, iz autoškola upozoravaju da ne postoji nikakva ekonomska računica da uopće rade po cijenama od prije 16 godina.
Također, ističu da u javnosti vlada pogrešan narativ kada se kaže da obuka košta npr. 1.000 KM. Mnogi misle da taj ukupan iznos ide autoškolama, no naš sagovornik iz sarajevske autoškole ističe da to nije tako.
“Ako je cijena 1.000 KM, manje od pola ide autoškoli jer treba platiti Crveni križ, ispite Ministarstvu obrazovanja, takse, troškove državi… i gdje je na kraju rad instruktora, rad automobila, gorivo?”, pita se Begić.
Obaranje cijena, kupovanje potvrda, kriminal, a država se pravi slijepa
On kaže da su autoškole izgubile svaku nadu da će se nešto kvalitetno uraditi.
“Stanje je porazno. Tu ima svega, to je postala prava pijaca. Imali smo obećanja da će cijena biti uređena. Država je ta koja regulira, Ministarstvo prometa i komunikacija BiH donosi zakone vezane za oblast sprovođenje vozačkih škola i onda to oni spuštaju na ministarsva obrazovanja kantona, entitetsko u RS-u i Brčko distriktu, koja bi trebala sve kontrolisati i provoditi. No, godinama igraju igru, pa se šalje ministarstvima da se izjasne o cijeni. Oni od njih traže mišljenja, a oni su tu zapravo da sprovode zakon”, govori.
Ističe da država niti autoškolama kupuje vozila niti plaća instrukture već samo uzima novac, a zauzvrat ne daju ništa poput edukacija ili nekih programa za poboljšanje sektora.
“Kada je u pitanju poskupljenje, znam kakva se slika odmah stvara u javnosti, ali je zaista porazno da je u cijenu od 15 KM po času uključen i rad instruktor i rad auta i troškovi goriva i troškovi države. Evo laički, sjednite u automobilu i vozite se sat vremena za 15 KM pa recite isplati li se raditi autoškoli za taj iznos”, kaže Begić.
On smatra da su ovim obaranjem cijena i neuređenim sektorom širom otvorena vrata za sivu zonu, loše obuke.
“I onda imate posljednično sve što se dešava na cestama. Nemate motivisane instruktore, neće niko da radi za platu 400-500 KM… PA ne možete ni odrediti minalnu cijenu, jer uvijek ima niže od nižeg. 2007. godine smo po Zakonu o sigurnosti saobraćaja, koji je bio veliki iskorak, imali ukupnu minimalnu cijenu od 20 KM. Mi ni tu cijenu nemamo danas jer mnoge škole rade i ispod toga”, ističe.
Kako neko može održati 35 časova za 400 KM?
Naglašava kako je nevjerovatno da se od nadležnih niko ne zapita kako je moguće da neko vrši obuku za 400-500 KM, sa svim uključenim troškovima.
“Ne možete napraviti kuću od 100 kvadrata s 10.000 KM ako vam treba samo materijala 30.000 KM. Kako se niko ne pita šta se dešava, kako te autoškole funkcionišu. Pa javna je tajna da neke autoškole prodaju potvrde, da se polovi broj časova. To je kriminal”, naveo je i istakao da je situacija najgore u istočnoj Hercegovini i na sjeveroistoku BiH.
Kaže i da autoškole ne mogu biti bez odgovornosti kada su u pitanju brojne saobraćajne nesreće, a niko ne vodi evidenciju iz kojih autoškola najčešće dolaze vozači koji skrive nesreću.
“Mi smo prvi u tom lancu bezbjednosti. To su navike i stavovi koje kandidati budući vozači ponesu iz autoškole”, dodao je.
Kako saznajemo, Hercegovačko-neretvanski kanton je po ovom pitanju i najbolje uređen što se tiče cijena jer kod njih obuka košta 1.200 KM plus ostali troškovi od blizu 500 KM(ljekarski, prva pomoć/Crveni križ, testovi…).
U Sarajevu se cijene ukupne obuke (sa svim troškovima) kreće od 900 do 1.200 KM, dok su u Banjoj Luci malo niže.
“Sami sebi smo napravili podvalu i pristali na nju. Mi kada danas govorimo o cijeni obuke, govorimo o svim troškovima (obuka, ljekarski, testovi, prva pomoć i ostalo) i sve je to oko 1.000 KM. I onda kandidat misli da autoškoli ide svih 1.000, a ustvari joj ne ide pola”, naglašava.
U Sarajevu postoji više od 100 autoškola, a pravilnicima je omogućeno da neko osnuje autoškolu nakon mjesec dana instruktorske obuke što unosi dodatne probleme.
“I šta onda oni mogu ponuditi tržištu nego rušenje cijena. To je jedan užas o kojem se priča i u javnosti. Pa kako će neko izvesti obuku kompletnu za 400 KM? To je naprosto nemoguće i niko ne istražuje šta se događa”, rekao je.
Posljednjim pravilnikom “srušena” je maksimalna starost automobila koji se može koristiti za obuku pa tako se danas obuka može vršiti i vozilima starim po 30 godina. I tako, umjesto da se standardi podižu, sektor se srozava.
“Ako poskupimo, znam kakvi će biti komentari. Ali naš posao je na izdisaju, tvrdim odgovorno. Svi instruktori koji su kvalificirani će to reći. Nadamo se godinama da će biti bolje, ali od toga ništa”, kazao je vidno razočarani Edin Begić iz autoškole “Semafor”.
Na ovu temu obratili smo se i Ministarstvu prometa i komunikacija BiH, a evo šta su odgovorili za Klix.ba:
“Cilj donošenja Odluke je eliminiranje nelojalne konkurencije i neprirodno niska cijena osposobljavanja kod pojedinih autoškola, a koja ide nauštrb kvaliteta procesa osposobljavanja. Krajnji cilj je veća sigurnost saobraćaja na cestama, posebno imajući u visok postotak učešća mladih vozača u saobraćajnim nezgodama sa teškim posljedicama”, naveli su.
Dalje navode da bi se stupanjem na snagu ove odluke uspostavio osnov za utvrđivanje minimalnih proračunskih elemenata nastavnog časa osposobljavanja kandidata za vozača iz teorijskog i praktičnog dijela osposobljavanja.
“Autoškole će i dalje slobodno formirati cijene osposobljavanja, ali će prilikom utvrđivanja cijena biti u obavezi pridržavati se minimalnih proračunskih elemenata propisanih ovom odlukom”, dodali su.
Kažu i da s obzirom na to da predmetna oblast nije uređena od stupanja na snagu izmjena Zakona iz 2017. godine, resorno ministarstvo je ponovno pokrenulo aktivnosti s ciljem donošenja ovog propisa, a na inicijativu brojnih autoškola u BiH.
“Pripremljen je Prednacrt odluke koji je dostavljen na mišljenje nadležnim ministarstvima obrazovanja, nakon čega će biti proveden dalji postupak, uključujući i javne konsultacije. Kako je ovoj fazi još radni materijal, iznos cijene koji će u konačnici biti predložen u Odluci tek treba biti utvrđen uz konsultacije sa svim relevantnim sudionicima ovog procesa”, zaključeno je, piše Klix.