Izgradnja putne infrastrukture u Bosni i Hercegovini prepoznatljiva je po svojoj sporosti. Probijanje rokova nije nepoznanica, a zbog nesnošljivih gužvi vozači se nerijetko nalaze na izmaku mentalne snage.
Primjer koji je za čuđenje dolazi iz okoline Tuzle, gdje je ugovor za izgradnju trotoara potpisan u martu ove, a radovi bi mogli biti završeni tek u aprilu 2024. godine.
Naime ukoliko se naprimjer iz Tuzle želite zaputiti prema Međunarodnom aerodromu koji je smješten u Dubravama, morate proći kroz prigradsko naselje Par Selo. Kada tu stignete zadesit će vas kolone automobila i privremeno postavljeni semafor, a razlog su radovi koji su vezani za izgradnju trotoara.
Da se radovi izvode normalnom dinamikom posao bi do danas bio odrađen, ali ipak smo u Bosni i Hercegovini – državi apsurda i nevjerovatnih situacija. Tromost cjelokupnog sistema, u kojem niko nije amnestiran odgovornosti dovela je do toga da će gužve u spomenutom prigradskom naselju biti realnost barem do aprila iduće godine.
Pet mjeseci čekanja na samo jednu dozvolu
No, krenimo redom. Finansijer radova je Direkcija regionalnih cesta TK koja je s izvođačem, odnosno konzorcijem kojeg čine Cestotehnik Tuzla i Dobojputevi iz Doboj juga, ugovor potpisala 16. marta ove godine, dok je za ishodovanje odobrenja za građenje trebalo čak pet mjeseci.
“To odobrenje smo dobili početkom augusta zbog imovinsko-pravnih odnosa i administracije u Tuzlanskom kantonu. Kada je odobrenje za građenje postalo pravosnažno 15. augusta, mi smo tri dana kasnije izvođače uveli u posao. On je podnio zahtjev za izmjenu režima saobraćaja, odnosno postavljanje saobraćajne signalizacije, a rješenje je dobio 20. septembra”, kazao je direktor Direkcije regionalnih cesta TK Zijad Omerčić.
Po građevinskom dnevniku, radovi na terenu, odnosno izgradnja trotoara na regionalnoj cesti R-470 je počela 20. septembra ove godine. Ovo je inače nastavak projekta iz 2020. godine kada je urađen kilometar trotoara.
“Devedeset kalendarskih dana je rok za izvođenje radova, međutim, izvođač se 10. oktobra obratio Direkciji regionalnih cesta TK sa zahtjevom za produženje roka od 90 radnih dana. Kao razlog su navedeni dobijanje saglasnosti za izmjenu režima saobraćaja, kao i razlog u kojem bi i direkcija mogla imati dio odgovornosti. Naime, isti vremenski rok od 90 kalendarskih dana je bio i tokom prve faze projekta, u kojoj je izgrađen kilometar trotoara, dok je sada riječ o dionici od dva i po kilometra”, pojašnjava Omerčić.
Kao i u svakom slučaju, Direkcija regionalnih cesta TK je zahtjev za produženje roka proslijedila eksternom nadzoru izvođenja radova, odnosno Institutu za građevinarstvo iz Banje Luke.
“Institut je 25. oktobra odobrio 60 radnih dana za nastavak radova, što smo mi podržali kao investitor. Dinamika radova nije najidealnija i svjesni smo toga. Međutim, smatram da ukoliko izvođač radova pristupi odgovorno ovom zadatku, da će ga završiti u roku 60 radnih dana u kojima se ne podrazumijeva nedjelja i oni dani sa kišom i snijegom”, dodaje Omerčić.
Ukoliko konzorcij ne izvede radove u predviđenom roku, slijede određene sankcije poput naplate takozvanih penala. Omerčić navodi da na sve postoji i još jedan problem, a on se odnosi na parcijalno izvođenje radova.
“Naime, izvođač radove može izvoditi na maksimalnoj dužini od 200 metara, upravo zbog izmjene režima saobraćaja te na teren može poslati jednu ekipu ljudi. Nadam se da će izvođač pristupiti ozbiljno ovom problemu te radove završiti u roku”, navodi Omerčić, istaknuvši da bi u idealnim uvjetima trotoar mogao biti završen u aprilu iduće godine.
“Rješenje ne postoji”
Izgradnja trotoara je jedini projekat koji je započet, a da neće biti završen u ovoj godini u Tuzlanskom kantonu, a tome je svakako doprinijela i ranije spomenuta prilično troma administracija. Ovo je problem za koji, kako kaže Omerčić, rješenja nema.
“Nema načina po kojem bi se pojednostavile administrativne procedure. To sam pokušao riješiti još 2020., a skoro četiri godine poslije smo na istoj liniji. Jednostavno, sistem je takav. U slučaju da dođe žalba na javni interes ili mišljenje vještaka o cijeni zemljišta, projekat ne možemo raditi, nego moramo čekati rješenje. Također, veliki je problem i sa lokalnim zajednicama, uz čast izuzecima. Zanimljivo je da manje lokalne zajednice prije rješavaju probleme imovinsko-pravne prirode, u odnosu na one veće”, zaključuje Omerčić.
Bez obzira na sve, strpljenje vozača u Par Selu je na izmaku, a na dionici se nerijetko dešava da oni sa najmanje savjesti i strpljenja odbijaju poštovati saobraćajnu signalizaciju. Prolazeći kroz crveno svjetlo na semaforu ugrožavaju svoju, ali i sigurnost svih ostalih učesnika u saobraćaju, što je za svaku osudu, piše Klix.