Profesor s Filozofskog fakulteta Sveučilišta u Zagrebu dr.
sc. Neven Budak komentarisao je velik porast odlikaša u
hrvatskim školama.
“Inflacija odlikaša je loša pojava i treba je
spriječiti”, rekao je Budak za Index.
Prema podacima Ministarstva znanosti i obrazovanja za
školsku godinu 2019./2020., više od polovine učenika, odnosno njih 240.596
(52.59 posto), nastavnu je godinu završilo s odličnim uspjehom. Od toga
njih 99.087 (21.66 posto) završilo je školsku godinu s prosjekom 5.0.
Petica više najčešće ništa ne znači
Budak govori da inflacija odlikaša zapravo poništava smisao obrazovanja i
obrazovnog sustava.
“I to zato što nema prave valorizacije stečenih
kompetencija učenika, što utječe na njihovo daljnje obrazovanje i odabir
zanimanja. Činjenica je da se trend pogoršava što se tiče dijeljenja petica.
Tako da petica kao ocjena najčešće ništa ne znači”, rekao je.
“Kad smo prije gotovo dvadesetak godina uvodili
jedinstveni razredbeni postupak na fakultetu, mi smo vidjeli da ocjene koje
su učenici donosili iz srednje škole ne odgovaraju rezultatima na
razredbenom postupku, a bilo je vidljivo i kasnije da učenici s odličnim
ocjenama nisu nužno bili među najboljim studentima za vrijeme studija. Mislim
da se s tim dijeljenjem odličnih ocjena ustvari učenicima radi medvjeđa usluga
jer oni nemaju saznanja o svojim kvalitetama”, objasnio je.
Inflacija studija dovela je do rušenja kriterija
Dodaje da je snižavanje kriterija logična posljedica
povećavanja broja sveučilišta, fakulteta i studijskih programa.
“Primjerice, ako govorimo o povijesti, danas se ona
može studirati na devet mjesta, a nekad se mogla studirati samo u Zagrebu, onda
i u Zadru. A danas je taj studij lakše upisati nego što je to bilo nekoć”,
rekao je.
Istakao je da tako nužno dolazi do pada kriterija.
“Dakle, inflacija studija sigurno je dovela do rušenja
kriterija, a i na studije dolaze učenici sa sve manje znanja i vještina, pa i
to utječe na rušenje nekadašnje razine”, objasnio je.
Roditelji u školu dolaze s advokatima
Budaku je odgovorio na ključno pitanje – kako riješiti taj
ogroman problem?
“U Strategiji obrazovanja, znanosti i tehnologije
predviđeno je da Nacionalni centar za vanjsko vrednovanje obrazovanja
organizira bazu ispita, iz koje bi nastavnici povlačili po potrebi
ispite, davali svojim učenicima i vraćali u Centar, gdje bi ih ispravljali neki
drugi nastavnici. S tim bi se povećala objektivnost ocjenjivanja, a nastavnici
bi bili, barem što se tiče pismenih ispita, pošteđeni pritiska roditelja, jer
ne bi sami davali ocjene”, njegove su riječi.
Dodaje da bi se trebalo razmisliti o zabrani
roditeljima da u školu dolaze s advokatima, koji nastavnicima prijete tužbom.
“Ako roditelji imaju ozbiljne prigovore na rad
nastavnika, onda bi se morali obratiti isključivo ravnateljima, koji bi morali
voditi računa o tome da štite nastavnike od agresije roditelja, ali i da,
naravno, poduzmu mjere ako su pritužbe opravdane”, pojasnio je.
zosradio.ba/radiosarajevo.ba