Skuplje gorivo, plin, namirnice, cigarete, vozački ispiti, registracije vozila te drugi proizvodi i usluge ove godine će dodatno otežati ionako tešku ekonomsko-socijalnu situaciju u našoj zemlji. Građane BiH, prema najavama, očekuju lančana poskupljenja robe i usluga.
Izmijenjeni Zakon o akcizama od 1. februara donosi i skuplju taksu za puteve i autoputeve na tečni naftni gas u iznosu od 0,15 KM po kilogramu za puteve i 0,25 KM po kilograma za autoputeve. To znači kako će i ovaj energent poskupjeti za 0,40 KM po kilogramu bez PDV-a. Tako će plin umjesto 0,80 KM po kilogramu koštati 1,20 KM.
Iz Udruženja distributera nafte i naftnih derivata Federacije BiH kažu kako očekuju veliki pad prometa, jer će vozači smanjiti potrošnju i manje voziti njihova vozila.
Uvesti “plavi dizel”
Pored poskupljenja goriva i plina, Zakon o izmjenama i dopunama Zakona o akcizama BiH donijet će i poskupljenja namirnica te drugih usluga u našoj zemlji, što je jedan od najvećih udara na novčanike građana BiH u posljednjih nekoliko godina.
Trgovci upozoravaju kako nas uskoro očekuje poskupljenje većine proizvoda koji zavise od troškova transporta, počevši od hljeba i ostalih pekarskih proizvoda. Samim tim će doći i do poskupljenja voća i povrća te kompletne domaće poljoprivrede, potvrdio nam je predsjednik Udruženja poljoprivrednih proizvođača Federacije BiH Nedžad Bićo.
“Najveći udio u poljoprivrednoj proizvodnji nosi gorivo, stoga je logično i da će poljoprivredna proizvodnja poskupjeti. Nadamo se da će političari po tom pitanju nešto uraditi, da će se dozvati i uvesti ‘plavi dizel’ za poljoprivrednike. Barem su nam tako obećali. Ukoliko to ne urade, sav trošak će biti na građanima. Svi proizvodi će poskupjeti isto koliko i gorivo”, kazao nam je Bićo.
Slijedi smanjenje potražnje
Od 1. januara 2018. i cigarete u BiH su skuplje za 0,20-0,30 feninga. Poskupljenje je uslijedilo zbog izmjene proporcionalne akcize po stopi od 42 posto na maloprodajne cijene cigareta te specifične akcize u iznosu od 75 KM za 1.000 komada, odnosno 1,50 KM za pakiranje od 20 komada. Ovo poskupljenje je nastavak harmonizacije akcizne politike u BiH s politikom akciza na cigarete u Evropskoj uniji.
Krajem 2017. u Hercegovačko-neretvanskom kantonu uvedene su markice za zdravstvene knjižice od 20 KM, a zvanična prodaja ovih premija počela je i u Zeničko-dobojskom kantonu od prvog dana 2018. godine.
Magistar ekonomskih nauka i profesor na Ekonomskom fakultetu u Sarajevu Armin Avdić govori nam kako će domaći proizvođači porast troškova ugraditi u svoje cijene, zbog čega će efekat poskupljenja na njih biti neutralan.
“Sve će se na kraju slomiti na potrošačima koji će osjetiti najveći udar. Porast cijena će rezultirati smanjenjem potražnje jer su primanja građana ostala ista. Građani će reducirati svoju potrošnju i kupovat će samo ono što im je neophodno. Svi će se fokusirati na osnovne životne namirnice”, rekao nam je Avdić.
Skuplji vozački ispiti i registracije
Cijene vozačkih ispita na nivou cijele BiH uskoro će biti više za blizu 400 KM, jer Ministarstvo prometa i komunikacija BiH provodi završne aktivnosti na donošenju novog pravilnika o osposobljavanju kandidata za vozače.
Povećanje cijena vozačkih ispita tražila je Asocijacija autoškola BiH u namjeri da zaštite najnižu cijenu jednog časa kao osnovu za oporezivanje. Godinama je bila zaštićena cijena od 20 KM po času, ali zbog slabe kontrole autoškola koje ne plaćaju porez, cijene su pale na 10-15 KM po času. Iz ove Asocijacije smatraju kako cijena po času treba iznositi od 25 do 30 KM, što znači da će polaganje vozačkog ispita poskupjeti od 350 do 400 KM.
Podsjećamo, početkom prošle godine federalni ministar prometa i komunikacija Denis Lasić povećao je cijene eko testa s 5 KM na 22, 32 ili 36 KM, u zavisnosti od motora vozila, čime su poskupjele i registracije automobila. Iako je brzo ustanovljeno da poskupljenje eko testa nije u skladu sa zakonom, jer samo državni ministar prometa i komunikacija može mijenjati i dopunjavati pravilnike, vozači u FBiH već godinu dana plaćaju skuplji eko test. Nadležni još nisu kreirali nove cijene, niti vratili stare, zbog čega je od vozača u Federaciji dosad nezakonito naplaćeno više od 16 miliona KM.
Kada na kraju uporedimo prosječnu mjesečnu plaću u BiH od 840 KM s prosječnom prehrambenom potrošačkom korpom za četveročlanu porodicu, koja se kreće od 600 do 800 KM, nije teško zaključiti kako građani u BiH rade samo kako bi se hranili. Oni u realnom sektoru i to jedva uspijevaju s obzirom na to da rade za 400-500 KM mjesečno. Novi nameti svima će dodatno stegnuti omču oko vrata.