Dokle ćemo trpiti ubijanje na ulicama: Moramo divljake nadzirati, hvatati, kažnjavati i trajno im oduzimati vozila

/

Nakon stravične saobraćajne nesreće u kojoj je pijani vozač automobilom, u petak navečer usmrtio majku i kćerku, a troje djece povrijedio u centru Novog Travnika, krajnje je vrijeme da prestanemo biti nijemi posmatrači i zatražimo od onih kojima je to posao da nešto poduzmu. Jer možda su Azra Hajrić i njena devetogodišnja Amra, i mnogi  prije njih, mogli biti spašeni da postoji sistem prevencije i kažnjavanja ljudi koji su odranije poznati poznati policiji po divljačkoj vožni, vožnji u alkoholisanom stanju, prolasku kroz crveno…
A Nermin Raspudić je imo problema sa alkoholom i policiji od ranije bio poznat po divljačkoj vožni. Tog kobnog petka, 7. decembra,  u krvi je imao više od tri promila alkohola, a Azru i Amru, te još troje maloljetne djece pokosio je na trotoaru.
Zašto se takvim osobama dozvoljava upravljanje automobilom, zašto zakonodavci šute i zašto za sve ove godine nisu ništa uradili na preventivi, koja je ovdje ključna, pokušali smo saznati iz razgovora sa stručnjacima iz oblasti bezbjednosti.


Tako je Ševal Kovačević, inženjer saobraćaja i vještak saobraćajne struke uvjeren da je sve moglo biti drugačije samo da je bilo volje nadležnih institucija. Jer sve je, ističe, do organizovanja države i volje onih koji su zaduženi da štite građane od samovolje pojedinca, prije svega pripadnika policije, tužilaštva, organa gonjenja.

Da bi se zaštitili od ovakvih tragedija ključna je preventiva koju mi nemamo. Prije svega u lokalnim zajednicama bi trebalo markirati osobe koje su sklone uživanju alkohola, opijnih droga, objesnom ponašanja i voditi određeni nadzor nad njima.  Ukoliko se jave prvi simptomi obijesnog ponašanja onda bi trebalo poduzimati odgovarajuće mjere, prvo su blaga upozorenja, druga su privođenja, treća su oduzimanja vozila pijanim vozačima povratnicima, kod dvostrukog prekoračenja brzine, prolazak kroz crveno svjetlo tri i više sekundi nakon paljenja. Treba ovo jasno gradirati zakonom, te raditi na tome da se dosljedno poštuje i provodi dok se nešto tragično nije desilo. To je prevencija“, objasnio je za naš portal Kovačević dodajući da je to samo početak te da treba hitno mijenjati i Krivični zakon kako bi se u slučaju da dođe do smrti u naprijed opisanim situacijama ista tretirala kao ubistvo u saobraćaju upotrebom vozila kao sredstva za izazivanje opasnosti. Jer onog momenta, kada vozilo dostigne enormne brzine ono više nije obično opasno sredstvo, kaže Kovačević, ono je sredstvo za izazivanje opšte opasnosti ili drugim riječima ono je oružje. 


Država mora ustati organizovano, samo u tom slučaju imaćemo potpun nadzor. Trenutno su pripadnici MUP-a i tužilaštva ostali sami, ne može se kazati da policija ne radi, radi, ali na osnovu propisa, ne može mimo propisa. Naš problem je i što je zakonima ovdje uvedeno toliko prava, a toliko su smanjene obaveze da je situacija katastrofalna. Ali nema druge alternative i definitivno više nema vremena za čekanje, moramo mijenjati Zakon o prekršajima, Zakon o izvršnom postupk,  Zakon o oduzimanju imovine, Krivični zakon, treba ih uskladiti sa Zakonom o sigurnosti u saobraćaju i mora se raditi na prevenciji. To nam je jedino ješenje“, zaključuje vještak saobraćajne struke.
 
Iako je nedavno izmijenjeni Zakon o bezbjednosti saobraćaja u BiH pooštrio neke kazne, a policija svako malo provodi akcije tipa ”nadzor saobraćaja vikendom”, Milenko Jaćimović, predsjednik Udruženja za unapređenje bezbjednosti saobraćaja RS smatra da to nije riješenje, da se ništa suštinski nije promijenilo, što se vidi i u praksi.


Nadležno ministaratvo transporta godinama predlaže izmjene Zakana o bezbjednosti saobraćaja po principu gasi vatru benzinom i mjere su uglavnom povećanje kazni ali one ne daju rezultate i definitivno je došlo vrijeme da neki pomoćnici odu iz ovog ministarstva. Švajcarsa, Danska, Norveška su mnogim mjerama riješile identifikovane problem, ali te mjere nisu bile povećanje kazni”, istakao je Jaćimović navodeći neka od riješenja u najbezbjednijimevropskim zemljama poput blokatore brzine koja su ugrađena u vozila vozača koji su višestruki povratnici u činjenju prekršaja prekoračenja dozvoljene brzine.  Kada je riječ o vozačima koji su više puta kažnjeni zbog upravljanja vozilom pod dejstvom alkohola ove zemlje vrše nenajavljeni monitoring vozča na način da stručne ekipe idu na kućnu adresu i zahtjevaju kontrolu primjerice iz uzorka kose koji pokazuje da li je vozač u posljednji mkesec dana konzumirao alkohol.

Takođe neke zemlje nalože vozaču koji je više puta zaustavljen da vozi pod dejstvom alkohola da u vlastito vozilo ugradi uređaj koji onemogućava startovanje vozila ako je vozač pod dejstvom alkohola, a vozač se limitira samo na to vozilo. Sve su to metode modernog svijeta, ističe Jaćimović, ali kod nas nadležne institucije očito ne znaju i/ili ne žele uticati na problem.

Alkohol je, uz brzinu, glavni uzrok saobraćajnih nesreća, a pogotovo onih fatalnih sa smrtnom posljedicom i teškim povredama.
Samo u prošloj godini dogodile su se 37.628 sobraćajne nesreće u kojima je život izgubilo čak 298 osoba, 12 od njih su bila djeca. U ovim nesrećama povrijeđeno je 10.229 osoba od kojih je 1.608 pretrpilo teške povrede, podaci su BIHAMK-a.
Statistika pokazuje i da je vožnja pod dejstvom alkohola uzrok oko 20 odsto saobraćajnih nesreća u BiH, dok oko 25 odsto njih uzrokuju vozači u dobi između 25 i 35 godina.
Polovina vozača koji su nekoga usmrtili u putevima, ne završi u zatvoru. Prođu čak i bez oduzimanja vozačke dozvole, bez negativnih bodova, neki čak i bez novčane kazne. Ako su osuđeni na zatvorsku kaznu, ona je, u pravilu, minimalna.

Ove brojke trebale bi biti alarm državi, njenim institucijama, kreatorima zakona i svima onima koji primaju hiljade maraka naših para, da počnu raditi svoj posao i već jednom naprave zakon koji će spriječiti divljanje na ulicama i ubijanje ljudi. Nemamo više vremena .

zosradio.ba/http://www.6yka.com

spot_img

Povezani postovi

Maglaj: Nepoznati počinioci opljačkali kuću u Krsnom Polju

U toku noći između 13. i 14. januara 2025....

Otežano odvijanje saobraćaja na magistralnom putu Maglaj-Doboj zbog saobraćajne nezgode

Zbog saobraćajne nezgode koja se danas dogodila u mjestu...

Užas u Zenici: Pronađeno tijelo muškarca u podrumu kina

Zenička policija zaprimila je 6. januara 2025. godine da...

Preminula maloljetnica koja je zadobila teške povrede u nesreći u Lašvi

Djevojka M. L. koja je zadobila teške povrede opasne...