U svakoj pa i u mesnoj industriji ključno je dobro
planiranje, inforrnisanost i brzo donošenje odluka.
Ovakva jedna globalna situacija je sve planirane aktivnosti
poremetila, a neizvjesnost je dovela u pitanje i donošenje odluka – jer u
konačnici odluke privrednih subjekata su ovisile o odlukama kriznih štabova, a
iste su se dnevno mijenjale, dopunjavale itd. Bilo je mnogo izazova u ovom
periodu posebno u lancu snabdijevanja sirovinama… ali sve bude i prođe. U kompaniji Madi posebno su
sretni što u vremenu najveće krize nisu imali otpuštanja uposlenih, nego su
zbog truda oko stabilizacije isporuka – čak imali i nova zapošljavanja! Za ovaj
broj InStore magazine, razgovarali srno sa Maidom Jabandžićem, direktorom kompanije
Madi.
Pandemija korona
virusa unijela je promjene u svim sferama života i poslovanja. Kako ova
novonastala situacija utječe na vaš rad? Na koje sve načine su zaposleni u vašem
sektoru morali da promjene dosadašnji način poslovanja? Kako ste organizovali
rad?
U ovim izazovnim vremenima za globalnu, a ne samo bh.
privredu mi smo sebi postavili dva cilja: očuvati zdravlje uposlenih i
osigurati kontinuitet isporuka. Ogroman je napor uložen u očuvanje našeg
rejtinga pouzdanog poslovnog partnera. MADI je radio bez prekida u segmentu
proizvodnje, a za ostale radne jedinice kada je u pitanju radno vrijeme
poštovali smo odluke kriznih štabova.
Kao kompanija smo poduzeli sve što je u našoj moći da
zaštitimo ljude i krug kompanije, nastojimo naše uposlene educirati kako da se
ponašaju i radimo stalni nadzor.
Postavljene su višestruke dezinfekcione barijere, dezinfekciona sredstva na
radnim mjestima, zaštitna oprema,
pojačan unos vitamina, dezinfekcija
vozila, mjerenje temperature, na svaku sumnju da je neko mogao biti u kontaktu
sa nekim potencijalnim zaraženim uvodili smo mjere samoizolacije… Naši
uposleni su odgovorni i na to smo posebno
ponosni.
Bilo je mnogo izazova posebno u lancu snabdijevanja
sirovinama iz uvoza kako zbog zatvaranja granica i npr. angažovanja željezničkog
transporta za dopremanja stočne hrane tako i zbog znatno viših troškova preveza
i rasta cijene same sirovine. Sve bude i prođe – važno je učiniti sve što je do
tebe! Posebno smo sretni sto u vremenu najveće krize nismo imali otpuštanja
uposlenih , nego smo zbog truda oko stabilizacije isporuka – čak imali i nova
zapošljavanja!
Koliko je vama lično
ova krizna situacija poremetila planove, svakodnevno poslovanje i otežala
rad?
U svakoj pa i našoj industriji je ključno dobro planiranje,
informisanost i brzo donošenje odluka. Ovakva jedna globalna situacija je sve
planirane aktivnosti poremetila, a neizvjesnost je dovela u pitanje i pouzdana
informacija i donošenje odluka -jer u konačnici odluke privrednih subjekata su
ovisile o odlukama kriznih štabova, a iste su se dnevno mijenjale, dopunjavate
itd.
Već smo naglasili da nam je kontinuitet snabdjevanja
jedan od ključnih ciljeva u ovom vremenu pandemije. Svjesno smo išli u
korist svoje štete u martu mjesecu kako bi ovaj cilj realizirali i to kroz
dvije aktivnosti: smanjenje izvoza i povećanje proizvodnje na uštrb vlastite
profitabilnosti.
Volim reći da je biznis kao i voda – uvijek sebi nađe put.
Sve je do vas, samo morate biti bolji izvor od drugih i pobijedit ćete
Kada je početkom marta krenula neizvjesnost oko isporuka
sirovina iz uvoza i dalo se naslutiti da će biti povećana potražnja na domaćem
tržištu, MADI je redukovao izvoz i kapacitete preusmjerio na domaće tržište.
Također, povećali smo dnevnu proizvodnju
za 15% u odnosu na redovne planove proizvodnje. Ovo povećanje proizvodnje se moglo realizirati jedino
skraćenjem vremena uzgoja pilića i time smo svjesno uzrokovali vlastiti gubitak
na povećanoj eksploataciji za ovih 15% jer skraćivanjem dana uzgoja smanjuje se
težina pilića i količina mesa što se direktno odražava na poslovni rezultat. Na
ovaj način smo željeli dati naš doprinos u obezbjeđivanju dovoljne količine
pilećeg mesa i mesnih prerađevina za naše kupce.
A da su poremećeni i drugi poslovni planovi -jesu . Naime,
od novih poslovnih aktivnosti koje smo planirali za prva dva kvartala –
realizovali smo samo puštanje u promet novog proizvoda (Pileća šunka sa 80%
udjela bataka) te smo završili projekat otvorenja benzinske pumpe MADI OIL.
Drugi projekti koji se tiču direktno otvaranja novih radnih
mjesta, vrijednosti investicije 7 000 000 KM i 5 000 000 Klvl, trenutno su na
čekanju. Poslovna zajednica najbolje razumije šta znači za neku kompaniju kada
ima završenu investiciju, a ne pušta je u opticaj, a fiksni troškovi su već
nastali. Gubici su veliki kako za
kompaniju tako i za društvenu zajednicu, jer
bez protoka roba smanjene je punjenje budžeta po osnovu poreza i
doprinosa , nema stvaranja nove vrijednosti što rezultira manjkom akumulacije sredstava
za nova ulaganja, a sve ovo vodi manjem
novom zapošljavanju ili smanjenju postojećeg broja zaposlenih.
Da li već imate neke
podatke o posljedicama koje su vaši brendovi pretrpjeli u ovom periodu?
Podatke imam. Naravno da pratim sve ekonomske pokazatelje
vezano za naše poslovanje. Mjerljivost je uvijek u fokusu kada je u pitanju
filozofija mog shvatanja biznisa.
Imamo gubitke. Ti gubitci nisu zanemarivi, ali mi idemo
dalje. Ovo je domaćinska kuća i moramo biti spremni i na povremene tržišne udare.
Možete li zadovoljiti
trenutne potrebe tržišta? Koje proizvode bi najviše istaknuli?
Možemo iako, iz dana u dan povećavamo izvoz tako da smo, evo
i ekskluzivno za vaš magazine, u prvih pet i po mjeseci povećali izvoz za 61% u
odnosu na 2019. uprkos svim problemima zbog COVID-19.
Volim reći da je biznis kao i voda – uvijek sebi nađe put.
Sveje do vas, samo morate biti bolji izvor od drugih i pobijedit ćete!
Kada su u pitanju naši proizvodi – fokus je i dalje na
proizvodu.
MOJ PILEĆI PARIZER. Obzirom da smo nedavno pustili u prodaju
Pileću šunku od bataka , a u najavi je i trajni i fermentisani program: kulen,
sudžuk, …
Prema nedavno realizovanom
istraživanju kompanije Kantar, samo 8% potrošača u svijetu smatra da bi
kompanije trebalo da obustave reklamiranje, dok ostali smatraju da bi brendovi
trebalo na neki način da pomognu potrošačima, informišu potrošače šta rade i ne
zloupotrijebe ovu situaciju. Kakvi su vaši planovi za komunikaciju sa
potrošačima u ovom periodu?
U vrijeme kada nam je bilo ograničeno kretanje – važno je
bilo kakve poruke dobijemo putem
medija. Naravno, nisu ni sve
poruke dobronamjerne, ali naši potrošači su pametni i znaju prepoznati iskrene
namjere oglašivača.
Svakako smatramo da je bitno zadržati oglašavanje, ali to
nije uvijek jednostavno u situaciji u kojoj kompanija bira da sačuva radno
mjesto ili da nastavi sa nekim oglašavanjem – prednost uvijek treba dati radnom
mjestu.
MADI npr. nije ukinuo niti jednu svoju ranije ugovorenu
obavezu za oglašavanje, ali pažljivo biramo šta ćemo raditi u budućnosti – baš
zbog te neizvjesnosti kao i činjenice da nam je svako radno mjesto bitno. Moram
pohvaliti i medije, kako digitalne, tako i outdoor oglašivače, ali i TV kuće
kao i printane medije – zaista su nastojali da daju svoj doprinos da olakšaju
komunikaciju, ponude posebne uslove i zadrže fokus na onome što je bitno.
Osim ovih
kratkoročnih efekata, prethodna iskustva iz kriznih situacija, pokazala su daje
investiranje u marketing u tim periodima imalo značajnih utjecaja na dugoročni
rast i razvoj kompanija. Kakav je vaš stav po tom pitanju, kada su u pitanju
neki dugoročni efekti i kakvi su vaši planovi za kreiranje brend marketinga u
ovom periodu i neposredno nakon njega?
U vremenu koje je pred nama, MADI želi održati stabilnost
sveukupnog sistema poslovanja. U ovisnosti kako se bude realizirala poslovna
strategija – shodno tome će se realizirati i ulaganja u marketing kao bitan
segment za razvoj brenda i stvaranje svijesti kod potrošača o postojanju istog.
Trenutno zadržavamo postojeći obim ulaganja.
Kao što ranije pomenuh, dvije velike investicije su na
čekanju – samo pokretanje istih automatizmom će povući i jačanje ulaganja
U koje kanale
komunikacije ćete najviše ulagati i zašto?
Živimo u vremenu
digitalizacije tako da je to segment koji će imati primat. Razlog je jednostavan
– svi su online, ali nećemo zanemariti i ostale kanale komunikacije.
Kakve ste nove
ciljeve postavili sebi i svojim saradnicima za ovaj period? Kojim biste rezultatima
vi lično bili zadovoljnii smatrali ih uspješnim prevazilaženjem krize, kada su
u pitanju vaši brendovi?
Smatram da će ovo biti najveća ekonomska kriza od 1929.
godine odnosno vremena Velike depresije i bilo ko sa osnovnim predznanjem iz
ekonomije može zaključiti isto ukoliko želi biti iskren prema sebi.
Moram pohvaliti i medije, kako digitalne, tako i outdoor
oglašivače, ali i TV kuće kao i printane medije – zaista su nastojali da daju svoj doprinos da olakšaju
komunikaciju, ponude posebne uslove i zadrže fokus na onome što je bitno.
Mi smo i u skorijoj historiji našeg poslovanja znali raditi
na granici rentabilnosti i to po nekoliko godina u nizu i zato MADI smatram
otpornijim i žilavijim na ovakve novonastale okolnosti. Tu specijalno mislim na
činjenicu da smo brži od konkurencije zbog naših sistemskih postavki koje su se
pokazale ključne
u prethodnom periodu. Krizni menadžment u novonastaloj
situaciji maksimalno dolazi do izražaja.
Ako ste predani poslu i uz to još racionalne logicirate -iz svega ovoga
možete izaći još jači . Na kraju krajeva oluje ijesu tu da bi vas ojačale, a
poslije velikog nevremena priroda kreće još jače.
Da li mislite da
postoji neki „recept” koji bi mogao da pomogne brendovima da prežive
korona virus i koji je vaš, ako ga imate?
Teško je govoriti za druge, ali ja znam šta ćemo mi u
MADI-ju da radimo. Koristit ćemo se iskustvima iz literature, a to znači da
ćemo nastaviti investirati čak značajnije nego prije.
U procesu je investicija povećanja kapaciteta klaonice. U
samom smo finišu puštanja dvije pomenute investicije koje su vrlo kapitalne i
dosežu iznos od 12 miliona KM od čega je investicija u trajni i fermentisani
segment roba 7 miliona KM. Uz sve
navedeno došlo je vrijeme da se pozabavimo našim troškovima i da optirniziramo
naše kapacitete na svim nivoima kompanije, ali nikako na uštrb kvalitete.
instore.ba/zosradio.ba