Doboj:
Proradio kružni tok, vozač vozio suprotno
Kako
se vozi u kružnom toku? Ko ima prednost u kružnom toku? Šta ako ulazni put ima
jednu traku, kružni tok tri, a izlazni put dve trake? Da li onaj u unutrašnjoj
traci kružnog toka ima prednost u odnosu na onoga u srednjoj ili spoljašnjoj
traci kružnog toga, tj. ima li pravo da ga „iseče“ i izađe gde poželi?
Kao
prvo – ovaj tekst je napisan banalizovano i maksimalno uprošćeno, da bi ga (do
kraja) pročitao što veći broj vozača. Zato batalite kritike po pitanju
nestručnih izraza – cilj je da što više ljudi shvati bar osnovna pravila
ponašanja u kružnom toku.
Kako
da vozim u kružnom toku?
Ovo
su „bukvalizovana“ pravila, koja treba pratiš da se ne bi sudario u kružnom
toku:
Pravilo
br. 1: Onaj ko je u kružnom toku ima
prednost u odnosu na onoga ko je van kružnog toka, a to je regulisano
saobraćajnim znacima.
Pravilo
br. 2: Auto u unutrašnjoj traci kružnog
toka nema prednost u odnosu na auto u spoljašnjoj traci kružnog toka (kada je u
pitanju kružni tok sa više traka)!
Da
pojasnimo – ne smeš iz krajnje
unutrašnje trake (uz ostrvo) da isečeš sve ostale u kružnom toku da bi izašao
tamo gde ti odgovara. Dakle, onaj ko izlazi iz kružnog toka nema prednost u
odnosu na one koji takođe kruže u spoljašnjim trakama kružnog toka.
Da
još pojasnimo – govorimo samo o vozilima koja se već nalaze u kružnom toku – oni iz unutrašnjih traka
nemaju prednost u odnosu na one u spoljašnjim trakama! Govorimo o samom kružnom
toku – ne o prilaznim ulicama/putevima.
Znači,
ako onaj iz unutrašnje kružne trake odluči da izađe iz kružnog toka, on ne sme
da „iseče“ onog u spoljašnoj kružnoj traci, već mora da ga propusti kao da je u
pitanju klasično prestrojavanje na putu sa dve trake i to uz davanje migavca i
trudeći se da ne izazove udes. Potpuno isto kao da voze na običnom putu sa dve
ili tri trake.
Naglašavamo
– prednost uvek ima vozilo koje nastavlja kretanje trakom u kojoj se nalazi!
Zašto
ponavljamo istu stvar pet puta? Zato što vozači koji ne znaju ovo pravilo svakodnevno
izazivaju incidente.
Pravilo
br. 3: Tramvaj uvek ima prednost. Uvek.
Pravilo
br. 4: Izaberi odgovarajuću traku pre nego
uđeš u kružni tok.
Ukoliko
se kružnom toku približavaš putem sa više traka, takođe treba primenjivati
logiku koju bi primenio u slučaju da je reč o klasičnoj raskrsnici. Dakle,
ukoliko izlaziš na prvom isključenju trebalo bi da u kružni tok uđeš desnom
trakom i pratiš spoljašnju traku kružnog toka do isključenja.
Ukoliko
izlaziš na poslednjem isključenju, trebalo bi da iz leve trake uđeš u
unutrašnju traku kružnog toka i zatim se prestrojiš na vreme pred izlazak.
Međutim, nije protiv propisa ni da se direktno uključiš u spoljašnju traku i da
njome ideš do željenog isključenja… Istina, tako blokiraš druga vozila koja
žele da uđu u kružni tok.
Pravilo
br. 5: Odluči gde izlaziš iz kružnog
toka pre nego što uđeš u njega. Najbolji recept da izazoveš udes jeste da uđeš
u kružni tok ne znajući gde treba da izađeš. Dok ti gledaš i razmišljaš, neko
će da prikoči ispred tebe, da te iseče, ti ćeš iznenada da odlučiš da skreneš i
isečeš nekog drugog ili oštro prikočiš… Spisak scenarija je beskonačan.
Pravilo
br. 6: Da li smem da se vozim u krug
više puta dok ne ugrabim situaciju da izađem iz kružnog toka ukoliko se nalazim
u unutrašnoj traci, a u spoljašnjoj je gužva? Ovo nije definisano propisima,
tako da je odgovor – DA. Inače, postoje dva mišljenja po pitanju toga šta je bezbednije:
treba
se zaustaviti i onda se „probijati“ ka svom izlazu
treba
napraviti još jedan krug i za to vreme uhvatiti priliku za prestrojavanje
Obe
„taktike“ imaju svoje mane i prednosti, i treba ih primenjivati u skladu sa
trenutnom situacijom u kružnom toku.
Pravilo
br. 7: Koristi migavac – ručica s leve
strane volana, uz pomoć koje pokazuješ drugim vozačima kuda planiraš da ideš. Zato
se i zove pokazivač pravca!
Koristi
migavac i kada izlaziš iz kružnog toka i kada se prestrojavaš iz trake u traku samog
kružnog toka. Prilikom ulaska u kružni tok ne moraš da ga koristiš, pošto je tvoj
budući smer kretanja jasan.
To
nije nikakva moda ili naređenje neke zle državne agencije – kada daš migavac,
daješ mogućnost drugim vozačima da na vreme odreaguju, da brže i bezbednije
prođu kružni tok. Kada bi se svi vozači ponašali normalno i redovno koristili
migavac, saobraćaj bi generalno tekao mnogo brže i sa manje stresnih situacija.
Pravilo
br. 8: Saobraćajac u kružnom toku – kada
se on pojavi, moraš da poštuješ njegove naredbe.
Biranje trake
Biranje
trake u kružnom toku sa više traka zavisi od sledećeg:
·
Da li je kružni tok sa jednom, dve ili tri trake?
·
Da li mu prilazite putem sa jednom ili dve trake?
·
Da li se isključujete na put sa jednom ili dve trake?
·
Da li je gužva u saobraćaju, pa morate da koristite svaki delić
slobodnog prostora?
Slika
ispod prilično jasno sve govori, tako da smatramo da nije potrebno objašnjenje.
zosradio.ba/dobojski.info