Na posljednjoj sjednici Doma naroda Parlamenta Federacije Bosne i Hercegovine ponovo su delegati pitali zašto se događa da građani koji predaju urednu dokumentaciju sa zahtjevom za penzionisanje, na rješenje čekaju i do godinu dana, a da je rok 30, najkasnije 60 dana. I u revizorskim izvještajima stoje slične primjedbe.
Pojašnjenje smo potražili u Federalnom zavodu za penzijsko i invalidsko osiguranje.
Sa nestrpljenjem očekujemo izvještaj o finansijskoj reviziji
– Došlo je do smanjenja broja neriješenih zahtjeva za ostvarivanje prava na penziju u prvostepenom rješavanju u kantonalnim administrativnim službama, a kojih je u aprilu 2023. godine bilo 23.306. Na kraju godine taj broj je smanjen na 17.512, a do aprila 2024. godine se smanjio na 15.957 zahtjeva, uz bitnu napomenu da se mjesečni broj zaprimljenih zahtjeva na nivou cijelog FZ PIO/MIO kreće od 10.000 do 12.000 zahtjeva.
Izraženo u procentima, tokom protekle godine dana broj neriješenih zahtjeva smanjen je za cirka 40 posto, što zaista predstavlja značajan procenat.
Počev od marta tekuće godine, svim osiguranicima i korisnicima prava, odnosno svim podnosiocima zahtjeva, omogućeno korištenje opcije “Informacija o predmetima” na službenoj web stranici FZ PIO, putem koje mogu dobiti informacije o svim podnesenim zahtjevima i odgovore na sve postavljene upite, te uputiti urgenciju za postupanje / okončanje postupka po podnesenom zahtjevu – navode za Faktor i Zavoda PIO FBiH i dodaju:
– Menadžment FZ PIO aktivno provodi mjere koje u proteklih godinu dana dovode do konstantnog napretka i skraćivanja rokova postupanja po podnesenim zahtjevima za ostvarivanje prava iz penzijskog i invalidskog osiguranja.
Sa nestrpljenjem očekujemo konačan Izvještaj o finansijskoj reviziji Federalnog zavoda za penzijsko i invalidsko osiguranje za 2023. godinu od Ureda za reviziju institucija u Federaciji Bosne i Hercegovine, u kojem će gore navedene činjenice i pokazatelji biti konstatovani.
Podsjetili su na zakone po kojima rade rješenja o penzionisanju.
Pravna stručna pomoć za korisnike
– Zakonom o upravnom postupku, i to odredbom člana 216. propisano je kad se postupak pokreće povodom zahtjeva stranke, odnosno po službenoj dužnosti ako je to u interesu stranke, a prije donošenja rješenja nije potrebno provoditi poseban ispitni postupak, niti postoje drugi razlozi zbog kojih se ne može donijeti rješenje bez odgode, nadležni organ je dužan donijeti rješenje i dostaviti ga stranci što prije, a najkasnije u roku 30 dana računajući od dana predaje urednog zahtjeva, odnosno od dana pokretanja postupka po službenoj dužnosti, ako posebnim propisom nije određen kraći rok – navode.
Dodaju da u ostalim slučajevima kad se postupak pokreće povodom zahtjeva stranke, odnosno po službenoj dužnosti, ako je to u interesu stranke, nadležni organ je dužan donijeti rješenje i dostaviti ga stranci najkasnije u roku 60 dana, ako posebnim propisom nije određen kraći rok.
– Odredbom člana 15. istog zakona propisano je da će organ koji vodi postupak starati da neznanje i neukost stranke i drugih osoba koje učestvuju u postupku, ne bude na štetu prava koja im po zakonu pripadaju. Odredbom člana 95. Zakona o penzijskom i invalidskom osiguranju propisano je da je u postupku ostvarivanja prava iz penzijskog i invalidskog osiguranja, kao i u postupku utvrđivanja penzijskog staža, nosilac osiguranja obavezan da osiguranicima i korisnicima prava pruža stručnu pomoć – navode iz Zavoda PIO FBiH.
Dodaju kako nadležne službe ovog Zavoda u postupku donošenja rješenja o ostvarivanju prava iz penzijskog i invalidskog osiguranja, vrlo često, nailaze na sporne situacije koji nisu u nadležnosti ovog Zavoda, a bez čijeg prethodnog rješavanja nije moguće odlučiti o ostvarivanju prava iz penzijskog i invalidskog osiguranja, kao što su neuplaćeni doprinosi za penzijsko i invalidsko osigurane za periode osiguranja, pogrešno evidentirani podaci o stažu osiguranja od poslodavaca, nedostavljanje potrebne dokumentacije od osiguranika i slično.
Nedostajući doprinosi
– U tim situacijama službenici zavoda koji zaprimaju zahtjeve osiguranika, kao i voditelji upravnog postupka odmah, bez odlaganja obavještavaju podnosioca zahtjeva o potrebi poduzimanja potrebnih aktivnosti kako bi se zakonske obaveze izmirile (nedostajući doprinosi za penzijsko i invalidsko osiguranje), te kako bi se neophodni podaci uredno i pravilno evidentirali u bazi podataka Matične evidencije ovog zavoda, a sve u cilju donošenja pravilnog i zakonitog rješenja.
U takvim situacijama, nadležna služba Zavoda nije u mogućnosti donijeti rješenje u zakonom propisanom roku, dok se ne riješi prethodno pitanje, koji nije u nadležnosti Federalnog zavoda za penzijsko i invalidsko osiguranje – naveli su, između ostalog, iz Zavoda PIO FBiH.