Zbog nerada vlasti “isparilo” dvije milijarde maraka: Naše vozače iz EU protjeruju kao kriminalce

/

Kamioni sa bh. tablicama zarobljeni u kilometarskim kolonama. Gutaju milijarde KM. Vozači, šaka onih koji iz ove zemlje još nisu otišli, čekaju satima, danima… Upućeni su izračunali – godišnje na granici stoje 208 sati! Broj izazova na koje prevoznici nailaze za njih je neizdrživ. Toliko da bi ih 12.000 samo do aprila moglo otići. Kažu, 12 i 5 je davno prošlo. Bez promjena posljedice će biti bolne.

Pasivna vlast

– Problemi prevoznika su stavljeni pod tepih i nisu se rješavali. Čekanje je trošak, neproduktivan, nastaje kao posljedica sporosti rada službenika na graničim prelazima. Prosječno zadržavanje je dostiglo 14,5 sati po jednom vozaču. Da bi se problem riješio, treba nam dobra volja i bolja organizacija, u rezultatu je jedna mjesečna plata “proizvod čekanja”. Postoje mjere koje bi olakšale rad prevoznika, a i umanjile troškove lanaca snabdijevanja, kaže profesor Velibor Peulić za Oslobođenje.

Upozoravali su vozači godinama. Uzalud. Umjesto nabolje, otišlo je nagore. Sjesti za volan kamiona nije lako. Procedure su skupe i komplikovane. Vozač kao i turista. Boravak u Evropskoj uniji im je ograničen, kao i svakom drugom građaninu Bosne i Hercegovine. Ture im traju danima, pa i cijelu sedmicu. Dakle, za čas dostignu limit. Ako se desi da su koji dan više ostali u zemljama EU, kazne su drakonske. Poslije novčanih slijedi zabrana ulaska.

– Nikakvim naredbama, zabranama nećemo riješiti problem, već strategijom i sistemskim pristupom u BiH. Prepreke koje su postavljene kroz pravila EU, direktive, ograničenja, bh. prevoznici su uspješno savladali, ali uz velike napore. Pravilo koje je uspostavljeno potpisivanjem Sporazuma između Bosne i Hercegovine i EU, a tiče se dozvoljenog boravka za sve građane BiH je 90/180. To je ključan problem u prepreci opstanka transportnog sistema, u kome su cestovni prevoznici 93 posto zastupljeni. Strpljivo se čekalo da nadležne institucije, u prvom redu Vijeće ministara, Ministarstvo inostranih poslova, Ministarstvo komunikacija i prometa i druge, u dijalogu sa partnerima iz EU dopune ili dodaju aneks potpisanog sporazuma, “kabinsko osoblje, profesionalni vozači motornih vozila se izuzimaju iz uredbe 90/180.” Nažalost, sve ukazuje na to da zasad nema dijaloga, niti želje da se ovaj problem riješi. Da li je odgovor negativan i apsolutno isključiv? Ostaje da vidimo, kaže Peulić, ističući da su prevozničke kompanije suočene sa problemima intenzivne primjene pravila, što profesionalni vozači najbolje osjećaju kroz izricanje mjere zabrane ulaska u EU i novčane kazne.

Problemi su ogromni, pogotovo to ograničenje boravka vozača u EU. Počeli su vraćati vozače sa granice, bez ikakvog objašnjenja, kaže Ćehajić

Šefik Ćehajić je direktor sektora transporta u Almy transport, firmi koja se godinama bavi međunarodnim transportom robe. Njihovi vozači su gotovo svakodnevno na granici.

– Problemi su ogromni. Pogotovo to ograničenje boravka vozača u EU. Počeli su vraćati vozače sa granice, bez ikakvog detaljnog objašnjenja. Prije nekoliko dana su nam vratili teretno vozilo sa graničnog prelaza Stara Gradiška. Prilikom biometrijske kontrole im je izbacivalo – crveno, bez ikakvog objašnjenja o kakvoj zabrani se radi. Vozaču nisu rekli ni koliko je prekoračio dana, ni do kada ima zabranu ulaska. Po Evropi hvataju vozače kao kakve kriminalce, deportuju ih i stavljaju u pritvor. Mi prevoznici smo upozoravali da bi do toga moglo doći, molili da nam se izađe u susret, krivica je na vlastima. Sve moramo sami rješavati, sami se snalaziti, istraživati, ispričao je Ćehajić za naš list.

Nije siguran do kada će prevoznici moći ovako, ali je siguran da je svakim danom sve gore.

– Jedno je vozač koji vozi u domaćem transportu, ali ogromna većina ide u EU. Vrlo brzo vozači dosegnu tih 90 dana. Kolone su, malo je graničnih prelaza, neodržavani su, katastrofalni su ulasci u EU, puno vremena se gubi na tome, nezadovoljstvo vozača dolazi do izražaja, radna snaga odlazi na slične uslove rada van BiH, ali nemaju problema oko vremena, oko gužvi i granica. Ovo je sada prevršilo svaku mjeru, poručio je Ćehajić.

U Vanjskotrgovinskoj komori BiH su izračunali. Ako se ima u vidu službeni podatak za period 2015 – 2024. o broju ulazaka i izlazaka teretnih vozila preko 15 graničnih prelaza sa Republikom Hrvatskom za međunarodni prevoz tereta, radi se o 9.860.642 prelaska granice teretnim vozilom. Lako se dođe do toga da su troškovi zadržavanja kamiona na granici sa Hrvatskom dosegli skoro dvije milijarde KM, minimalno.

– Jasno je da se mora izvršiti izmjena i dopuna Ugovora o graničnim prijelazima sa Hrvatskom ili sačiniti novi, uvažavajući argumente i potrebe za redefiniranjem statusa pojedinih graničnih prijelaza, kroz otvaranje dodatna dva granična prijelaza sa svim inspekcijskim kontrolama – tzv. BIP (GP Donji Svilaj/Svilaj i Izačić/Ličko Petrovo Selo), kao i osigurati status graničnih prijelaza sa obostrano uspostavljenom fitosanitarnom kontrolom (granični prijelazi Orašje/Županja, Kamensko/Kamensko i Ivanica/Gornji Brgat), kažu u VTK-u i dodaju da broj izazova na koje prevoznici nailaze u posljednje vrijeme prevazilazi mogućnosti njihovog amortiziranja.

– Neki od njih postoje dugi niz godina, ali bez bilo kakvog pomaka u rješavanju. Nerješavanje problema će imati za posljedicu značajno i sigurno bolno povećanje cijene transporta, a što ne može da se ne reflektuje na sve druge oblasti, upozoravaju.

Blokada BiH

Profesor Peulić, govoreći o posljedicama, kaže da, ako dijalog ne iznjedri rezultat, ako ne bude razumijevanja administracije koja broji svega 20 službenika, ako carinski službenici ne ubrzaju proceduru, ne smanje vrijeme čekanja, rezultat će biti ugroženost opstanka ili održivosti lanaca snabdijevanja u ovom formatu.

– Slijedi najveća blokada BiH, manji prihodi od poreza, odlazak mladih ljudi će se ubrzati, selidba kapaciteta, povećanje cijena proizvoda u maloprodaji, povećanje troškova transporta u lancima snabdijevanja, manje novca u fondovima zdravstvenog osiguranja, penzionim fondovima, osiguravajućim društvima, kaže.

I delegat Doma naroda Parlamentarne skupštine BiH Džemal Smajić pozvao je državne ministre Edina Fortu i Elmedina Konakovića da nađu rješenje za probleme vozača kamiona, jer bh. transportnom sistemu prijeti kolaps. Ističe da će, ukoliko se problemi ne riješe, doći do poskupljenja usluge prevoza za 26 posto, što će na kraju platiti građani, piše Oslobođenje.

spot_img

Povezani postovi

Hoće li se reaktivirati Fond za studentske zajmove FBiH koji je prestao sa radom prije četiri godine?

Više zastupnika u Zastupničkom domu Parlamenta Federacije Bosne i...

Roditelji učenika u BiH upozoreni o novom opasnom TikTok izazovu, može završiti kobno

Opasan TikTok izazov, poznat kao "Superman izazov", pojavio se i...

Provjerite pasoš na vrijeme: Izbjegnite komplikacije pred zimske praznike!

Dolazi nam vrijeme zismkih praznika, i nije na odmet...

Obavezna vakcinacija protiv pneumokoka za djecu u FBiH od 2025. godine

Imunizacija djece pneumokoknim vakcinama postaje obavezna u Federaciji Bosne...