Institucija ombudsmana za zaštitu potrošača u Bosni i Hercegovini bilježi neprekidan rast broja žalbi u posljednjih pet godina, pri čemu su potrošačke pritužbe raznolike, od telekomunikacijskih i komunalnih usluga do online trgovine.
Povodom Svjetskog dana prava potrošača, ombudsman Saša Marić istakao je da je broj žalbi od 2019. godine, kada ih je bilo 600, porastao na 1.300 u 2023., dok je 2024. završena s 1.400 prijava.
Najveći broj žalbi odnosio se na telekomunikacijske i komunalne usluge, robu široke potrošnje, finansijske i turističke usluge, a sve češće i na online trgovinu. Marić naglašava da je upravo sfera internet kupovine postala problematičnija nakon pandemije covida-19, iako je broj takvih žalbi još uvijek relativno nizak – prošle godine ih je bilo oko 30.
S pozitivne strane, naglašava da su pritužbe na legalne trgovce uglavnom riješene u korist potrošača. Međutim, veliki broj prijava odnosi se na prevare, poput lažnih prodavača i nepostojećih proizvoda, što izlazi iz okvira potrošačkih prava i prelazi u domen krivičnih djela. Takve slučajeve Institucija je prosljeđivala odjelima za cyber kriminal pri Ministarstvu unutrašnjih poslova.
Neopravdan rast cijena hrane
Govoreći o poskupljenjima, Marić ističe da su cijene hrane u Bosni i Hercegovini u posljednje četiri godine naglo porasle, pri čemu je taj trend posebno izražen u proteklih 12 mjeseci. Analiza Institucije krajem 2024. godine ukazala je na to da je glavni razlog rasta cijena enormno povećanje trgovačkih marži u lancu distribucije i snabdijevanja, budući da se globalne cijene nisu povećavale u istoj mjeri kao one na bh. tržištu.
Marić napominje da su potrošači u BiH sve svjesniji svojih prava, što potvrđuje rast broja podnesenih žalbi, ali istovremeno naglašava važnost kontinuirane edukacije u ovoj oblasti.
U tom kontekstu, Institucija već petu godinu zaredom, u saradnji s medijima i obrazovnim institucijama, provodi projekte informisanja građana o njihovim pravima, piše Akta.