Željeznice FBiH tonu u gubitke, radnici upozoravaju na kolaps sistema i optužuju Upravu, šta na to kaže rukovodstvo

/

Zaposlenici Željeznica Federacije BiH oglasili su se pismom zabrinutosti zbog, kako tvrde, neefikasnog i netransparentnog rada Uprave koja je za godinu dana poslovanje dovela do ivice kolapsa.

Dok se gomilaju dugovi i gubici prelaze 30 miliona KM, radnici upozoravaju na propuste u naplati potraživanja, zanemarivanje sigurnosti i ignorisanje stručnih službi — uz zahtjev nadležnima da hitno reaguju.

Željeznice Federacije Bosne i Hercegovine u milionskim su gubicima, sa lošom infrastrukturom brinu radnike ovog preduzeća, koje je u vlasništvu Federacije Bosne i Hercegovine.

Milionski gubici rastu

Faktoru se u ime zaposlenika obratio jedan od radnika jer su, kako je istakao, zabrinuti zbog dugotrajnog i očiglednog neefikasnog rada Uprave koji ozbiljno ugrožava poslovanje preduzeća, javni interes i prava radnika.

U pismu kažu da je prošla godina dana od kako je nova Uprava u JP Željeznice FBiH na čelu sa kadrom Naše stranke i najavama ministra prometa i komunikacija BiH Edina Forte da za željeznicu dolaze bolji dani i preobraženje, a stanje je, kako ističu, sve gore.

– Uprkos rastu troškova i sve izraženijim problemima u upravljanju, prihodi preduzeća su u stalnom padu.

Za navedeni period, osim što će završiti sa gubitkom većim od 30 miliona KM svjedočimo i brojnim nepravilnostima i propustima među kojima ističemo: nedostatak transparentnosti u donošenju odluka, zanemarivanje sigurnosti i saobraćaja kao i uvjetima rada zaposlenika, neadekvatno trošenje sredstava namijenjenih za održavanje, razvoj, kao i sredstava za uplatu zaostalih doprinosa i  – ignoriranje prijedloga i upozorenja stručnih službi.

Radnici zabrinuti

Umjesto da se pronalaze novi korisnici usluga, ulaže u vozna sredstva, sigurnost i stručnost kadra, donose se odluke koje idu na štetu sistema i zaposlenih – navodi se u pismu.

Ističe se kao primjer Koksara Lukavac koja ima ukupan dug za prijevoz više od osam miliona KM i samo ove godine uvećan je za dodatnih pet miliona KM.

Tvrdi se da za naplatu duga Uprava nije iskoristila mehanizme u vidu mjenica ili drugih garancija već je pustila da se dug dodatno uveća čija naplata je sada upitna kada se zna da je Koksara Lukavac podnijela zahtjev za stečaj.

dopisi željeznicama
Faksimil – Željeznice Federacije BiH pisale resornom ministarstvu, traže još novca (Foto: Faktor)

– Osim traženja pomoći od Federalnog ministarstva prometa i komunikacija da se povećaju sredstva iz budžeta i prijedloga da se razmotri izvještaj Svjetske banke u pogledu restrukturiranja i podjele preduzeća drugo ništa nije urađeno, što predstavlja primjer čistog nemara i zloupotrebe funkcije.

Smatramo da javnost ima pravo biti informirana o stanju u JP ŽFBiH koje posluje javnim sredstvima i obavlja djelatnost od značaja za građane i privredu.

Dugovi bez naplate

Zaposlenici očekuju od nadležnih institucija da hitno reagiraju, pokrenu inspekcijske i revizorske nadzore da utvrde nastali dug Koksare, te zaštite interese radnika i preduzeća – stoji u pismu zaposlenika uz koje je priložen i pismeni zahtjev Uprave prema Ministarstvu prometa i komunikacija u Vladi FBiH da im se što prije odobri 38.131.800 KM dodatno za troškove ulaganja u infrastrukturu, plaće i ostalo.

U dopisu koji je Uprava uputila resornom Ministarstvu se napominje da neizmirene obaveze Vlade FBiH prema željezničkoj infrastrukturi za period  2006-2024. godina iznosi 450.109.285 KM.

U dopisu se navode i rezultati poslovanja u prvih šest mjeseci ove godine, te se isitče da je ostvaren prihod u iznosu od 52.578.564 KM, a za isti period ukupni rashod je iznosio 66.252.108 KM, što je rezultiralo gubitkom u iznosu od 13.673.544 KM.

U prilogu je dostavljena i projekcija bilansa uspjeha do kraja godine iz koje je vidljivo da se očekuje gubitak od 26.647.013 KM.

U pismu koje je Uprava uputila resornom Ministarstvu ističe se i problem sa ugovorima.

– Od postojećih značajnih ugovora, ugovor o prijevozu uglja za Elektroprivredu Srbije sa firmom ENNA Transport, nije upotpunosti realiziran. Nakon rekonstrukcije pruge na Komadinovom vrelu i uspostave redovnog željezničkog saobraćaja krajem januara tekuće godine, prevezene su količine koje su ranije deponovane u Luci Ploče. Od ukupno ugovorenih 900.000 tona, prevezeno je 465.000 tona (u 2024. i 2025. godini), a ostatak od 435.000 tona je ostao nerealiziran jer je korisnik našao alternativne rute za dopremu uglja.

Iz Uprave JP Željeznice Federacije BiH Faktoru su odgovorili da ovo preduzeće i dalje osjeća posljedice poplava koje su pogodile zemlju u oktobru prošle godine, kada je došlo do prekida željezničkog saobraćaja na području Jablanice.

– Zahvaljujući poduzetim mjerama i kontinuiranom radu zaposlenika, poslovanje preduzeća je stabilizirano, a likvidnost je trenutno zadržana.

Međutim, izazovi u poslovnom okruženju i promjene kod strateških kupaca mogli bi se odraziti na finansijske rezultate u narednom periodu. Tri ključna strateška partnera Željeznica FBiH J.P. Elektroprivreda BiH, Željezara i Koksara suočavaju se sa značajnim poslovnim poteškoćama. Rudnici koji su u sastavu Elektroprivrede BiH bilježe smanjenje proizvodnje uglja, Željezara je u procesu preuzimanja od druge kompanije, dok je u Koksari pokrenut stečajni postupak.

Ove okolnosti direktno utječu na obim prijevoza, s obzirom na to da navedeni strateški partneri čine značajan dio transportnih kapaciteta Željeznica FBiH  – ističu iz Uprave za Faktor.

Kažu da, uprkos navedenim izazovima, u tekućoj godini je zabilježen porast obima transporta u unutrašnjem saobraćaju, što pokazuje da Željeznice FBiH nastavljaju s naporima da unaprijede operativnu efikasnost i doprinesu stabilnosti željezničkog sistema u Bosni i Hercegovini.

– Željeznice FBiH ostaju posvećene pružanju kvalitetnih usluga svojim partnerima i korisnicima, kao i nastavku modernizacije željezničke infrastrukture i voznog parka, s ciljem jačanja konkurentnosti i dugoročne održivosti poslovanja.

S tim u vezi, neophodno je naglasiti i potrebu za provedbom nužnih reformi te uspostavom novog, sistemskog pristupa razvoju i održavanju željezničkog sistema u Bosni i Hercegovini, kako bi se osigurala njegova funkcionalnost, integrisanost i dugoročna stabilnost, u skladu sa savremenim evropskim standardima – zaključuju iz Uprave JP Željeznice FBiH, prenosi Faktor.

spot_img

Povezani postovi

KUZIP najavljuje pojačane inspekcijske nadzore ugostiteljskih objekata

U okviru planiranih aktivnosti i kontrola provođenja propisa iz...

Ministar Jasmin Čajić održao radni sastanak u Kaknju o unapređenju poljoprivredne proizvodnje

Ministar Ministarstva za poljoprivredu, šumarstvo i vodoprivredu ZDK, Jasmin...

Doboj dominira po broju prodatih stanova u RS-u: Koliko u trećem tromjesečju 2025. iznosi prosječna cijena kvadrata

Agencija za statistiku Republike Srpske objavila je podatke za...

Ministar Sirovica na obilježavanju 32. godišnjice osnivanja 311. lahke brigade Kakanj

Ministar za boračka pitanja Adnan Sirovica pristustvovao je svečanom...