Vlada Federacije Bosne i Hercegovine izvršila je nabavku novih službenih vozila vijednosti od 1,6 miliona KM. Dok se iz Vlade ovog bh. entiteta na ovu temu nisu oglašavali, jedino je Edin Forto, predsjednik Naše stranke koja je dio vlasti i u FBiH prokomentarisao ovu kupovinu kazavši da misli “građani neće zamjerati nabavku sredstava za rad i da je bitno da nije luksuz”. Stručnjak za automobile Edin Alić za N1 je detaljno pojasnio sve aspekte ove kupovine, od pozitivnih karakteristika, ali i postavio određena pitanja poput onog šta će premijeru FBiH SUV vozilo?
Za organe i tijela Federacije BiH, uključujući Vladu, kupljeno je 19 novih automobila koje će isporučiti kompanija M.R.M iz Ljubuškog vrijednosti 1,6 miliona KM.
VW Touareg za premijera Nermina Nikšića, zatim za dopremijera Vojina Mijatovića, VW Golf A8 Life 2.0 TDI SCR dok je Ured predsjednice FBiH Lidije Bradare dobio Audi A6 (C8) 55 TFSI quattro Stronic S line FL.
Pogledajte koje vozilo je koje ministarstvo i druge službe dobilo što je objavljeno u Službenom listu FBiH,
N1 je kontaktirao Vladu FBiH te smo tražili odgovore u vezi sa ovom nabavkom ali odgovor nismo dobili.
Niko od lidera vladajuće koalicije izuzev Edina Forte, predsjednika Naše stranke nije komentarisao ovu nabavku. Forto je naime u nedavnom gostovanju na BHRT o ovoj temi rekao sljedeće:
“Žao mi je što je na taj način izvršena ta nabavka. Mislim da ponekad je ministrima potrebno prijevozno sredstvo, posebno Federaciji. Ja sam bio u Kantonu gdje mi nije trebalo pa nisam ni koristio, ali Federacija je široka i satima se trebate voziti. Ja možda ne bih baš tako nabavio ta vozila, ali šta da kažem. Mislim da građani neće zamjerati nabavku sredstava za rad i bitno je da nije luksuz” – rekao je tada Forto.
Također je Foto dodao:
“Kad budemo pokazali puno bolje rezultate, ja se nadam da će Federalna vlada u mandatu koji je još pred njom napraviti takve iskorake da će sve ovo biti u drugom planu”, naveo je on.
“Moramo dati sve od sebe da našim građanima vratimo vjeru u bolju vlast, bolju budućnost, bolje sutra”
Treba podsjetiti da je u julu prošle godine o nabavci službenih vozila premijer Nikšić rekao da je novac za te namjere preusmjeren za liječenje djece oboljele od cistične fibroze.
“Ova odluka nije populistička, ovo je odluka koju naši građani zaslužuju, ovo je odluka koja je morala biti donesena i koja treba biti vodilja u nastavku našeg rada. Ovo je, između ostalog, jedan od naših načina pokazivanja patriotizma. Moramo dati sve od sebe da našim građanima vratimo vjeru u bolju vlast, bolju budućnost, bolje sutra”– napisao je 4. jula prošle godine Nikšić.
“Šta će premijeru SUV?”
Edin Alić koji je urednik Autoshop magazina za N1 je detaljno govorio o ovoj nabavci, ali i postavio određena pitanja pa i premijeru Nikšiću.
“Kada se analizira lista automobila za nabavku može se primijetiti da na njoj nema luksuznih automobila ili premium proizvođača izuzev ovog Audija A6 koji pripada višoj-srednjoj klasi osnovnih porodičnih limuzina. Slične vrijednosti sa Audijem A6 je VW Touareg i sa nekog stručnog aspekta moglo bi se reći da je opravdana slična vrijednost jer je u pitanju SUV model sa višim paketom opreme, a u isto vrijeme predstavlja najbolje što VW može ponuditi na tržištu ili jednostavnije rečeno, perjanica je brenda. U ovoj slučaju bi se moglo postaviti samo pitanje koje se nameće kao logično: Šta će premijeru SUV automobil? Ali odgovor na to pitanje treba potražiti kod stručnog tima koji je ponudio listu potrebnih automobila jer oni najbolje znaju u koju svrhu će se koristiti ti automobili i na osnovu koje potrebe su se baš ovi automobili našli na listi želja”, rekao je on za N1.
Korejski i kineski brendovi
Jedno od pitanje koje se također postavlja jeste, da li su se za ovu vrijednost mogla kupiti druga vozila istih, sličnih ili čak boljih karakteristika. Alić za N1 ističe da kada bi se napravila dubinska analiza, to bi bilo moguće.
“Imate u ponudi tehnološke korejske brendove koji prave odlične prodajne rezultate u Evropi, ali i u BiH. Tu su i ovi neki novi kineski brendovi koji mogu tehnčkim-tehnološkim rješenjima odličnim performansama, kvalitetom vozila i dugogodišnjom garancijom čak ponuditi više od evropskih proizvođača”, objasnio je on.
Šta sve utječe na konačnu cijenu i vrijednost automobila?
Također, Alić navodi da je u ovom slučaju osim kupovine vozila potrebno govori i postprodajnoj podršci, vremenu isporuke automobila nakon narudžbe, eksplatacije vozila u određenom periodu što sve u konačnici, navodi, dovodi do konačne vrijednosti vozila.
“Danas je nezahvalno govoriti o cijenama i vrijednostima vozila jer na to utječe dosta faktora. Možemo reći da smo bili svjedoci za vrijeme korone te smo svjedoci sa svim ovim geopolitičkim kretanjima, ratom u Rusiji, problemima na Bliskom Istoku da sve te stvari imaju ogroman utjecaj na sam proces proizvodnje automobila, lanca opskrbe, dijelovima. Svjedočili smo nedostatku poluprovodnika, čipovima koji se ugrađuju u automobile. Također, sve su strožiji propisi koje nalaže ‘stroga teta Evropa’ o smanjenju CO2 i ekološkim mjerama koji tjeraju proizvođače automobila da investiraju što više novca u nove tehnologije kako bi zadovoljili te propise, a tehnološki razvoj je izuzetno skup. U postupku sa smanjenjem CO2 idu i sigurnosni propisi koji podrazumijevaju listu obaveznih sistema u automobilu s ciljem bezbjednosti na putu. Tako recimo od sedmog mjeseca ove godine vozila moraju imati kamere za prepoznavanje znakova, upozorenje na prekoračenje brzine kretanja, tzv, crne kutije odnosno snimače podataka u saobraćaju i slično”, detaljno je pojasnio Alić.
Prethodna vlast i kupovina službenih vozila
Javnosti je poznato da je 2017. godine tadašnja Vlada FBiH na čelu sa sada osuđenikom Fadilom Novalićem, izdvojila milion KM za kupovinu novih automobila. Pitali smo Alića da li je sada nakon sedam godina potrebno kupovati nova vozila.
“Škakljivo pitanje i odgovor će biti škakljiv. Treba biti objektivan u cijeloj toj priči. Treba pogledati priču sa obje strane. Ako uzmemo u obzir da je starost vozila oko 17 godina, to ne znači da iste starosti trebaju da budu vozila koja se koriste za potrebe institucija. Vozila koja se koriste za potrebe institucija u toku sedam godina prođu veliku kilometražu, koriste se, eksploatišu, budu servisirana i onda dođu u jednom trenutku do momenta gdje su servisi veoma skupi i onda se postavlja logično pitanje servisiranja i komparacije cijene servisiranja sa nabavkom novih vozila. Nova vozila su tehnološki naprednija, mlađa. To sa jedne strane daje opravdanje za kupovinu”, kazao je on.
U konačnici Alić je stava da je Vlada FBiH trebala izvršiti ovu kupovinu.
“Nakon sedam godina svaki automobil izlazi iz garancija koje su dostupne u BiH, izuzev Toyote koja nudi na neki način 10 godina garancije na svoje automobile”, pojasnio je Alić.
Starost vozila i kupovna moć
Još jednom je Alić ukazao na prosječnu starost automobila kod nas koja je 17 godina, ali ukazuje da to ne znači da građani imaju malu kupovnu moć i da trče da kupuju stare automobile.
“Ima tu pitanja navika na tržištu, pitanja trendova, kupovne moći i istine da ima pitanja prestiža. Međutim, ne treba reći da kupovna moć mala. Samo u Kantonu Sarajevo ima preko 152 hiljade registrovanih vozila onda treba postaviti drugu stranu priče. U BiH je 2023. godine je registrovano preko milion vozila. Ako napravimo prostu matematičku računicu možemo reći da svaki treći državljanin BiH ima auto. Mi ne možemo govoriti da kod nas nema novca, da ne kupuju auta. Druga je stvar što imamo balkanski sindrom pa imamo budžet od 10 hiljada KM za kupovinu auta gledamo auta od 12-13 hiljada KM”, naveo je on.
Umjesto kupovine, zašto da ne leasing?
Da li je recimo Vlada FBiH umjesto kupovine mogla preko leasinga nabaviti nova vozila, Alić je to objasnio da tu treba razmotriti i šta kaže zakon.
“Leasing je uvijek dobra alternativa. Sad se tu dotičemo drugog pitanja, a to je vlasništvo nad automobilom. Leasing je odlična priča za fizička lica u BiH i mnogi ljudi nisu svjesni da mogu za mali, ili pristupačan iznos za dugoročni najam, ili operativni leasing mogu kupiti nove automobile, voziti ih određeni broj godina i vratiti bez ikakve naknade. S tim da bi tu naši ljudi rekli mi tu gubimo na vrijednosti auta. Generalno, leasing je dobra opcija, e sada da li se sva ova vozila mogu uzeti na leasing, šta kaže zakon nisam ulazio u tu tematiku. Leasing je dobra alternativa”, pojasnio je.
Dodao je Alić da kada se Vlada FBiH želi riješiti određenog automobila, to ide na licitaciju i onda taj novac ide u budžet.
Jedno od pitanja na koje javnost nema odgovor da li je za nabavku automobila je bilo potrebno izdvojiti 1,6 miliona KM, da li je moglo biti povoljnije, da li su postojali načini da bude utrošena manja količina novca a sve, kako je ranije Nikšić govorio da “moraju dati sve od sebe da građanima vrate vjeru u bolju vlast, bolju budućnost, bolje sutra”
Nakon svega, javnost zaslužuje odgovore na ova i druga pitanja, a bez kojih se otvara sumnja i postavljaju dodatna pitanja, piše N1 BiH.