“Nisu ispoštovana obećanja da će se radovi izvesti u aprilu.
Po proceduri su Putevi RS trebali izvršiti reviziju projekta, a zatim su trebali u svojoj režiji izvesti radove na popravci kružnog toka kako bi se povećala propusna moć vozila ili taj posao prepustiti nekom ovlaštenom privrednom subjektu, odnosno da oni izaberu izvođača radova” – kaže za portal Antikorupcija.info Momir Dejanović, predsjednik Centra za humanu politiku, koji je je i pokrenuo pitanje funkcionalnosti dobojskog kružnog toka.
Iako su iz Gradske uprave obećavali da će finalno arhitektonsko rješenje famoznog kružnog toka na ulazu u grad Doboj sa sjeverne strane biti gotovo do proljeća i da će tokom građevinske sezone biti rekostruisan, to se nije još realizovalo, niti će, kako stvari stoje, biti riješeno do kraja godine.
Odnosno, nastaviće se problemi koji su od puštanja u saobraćaj prije tri godine, zbog neadekvatanog arhitektonskog rješenja, stvoreni vozačima, posebno većih kamiona. Barem do kraja godine, jer je za preostala četiri mjeseca nemoguće da će “Institut za građevinarstvo – IG Banja Luka” realizovati od Grada Doboj dobijeni tender u postupku javne nabavke “Izrada Glavnog provedbenog projekta rješenja povećanja protoka kružnog toka na magistralnom putu MI-105 na ulazu u grad”. Pobjednik na tenderu je obavezan da za potrebe Grada Doboj izvrši “Arhitektonske usluge: inženjerske usluge i integralne inženjerske usluge, usluge prostornog planiranja i uređenja pejzaža, slične naučne i tehničke konsultantske usluge, usluge tehničkog ispitivanja i analiza”.
Da je došlo do zastoja i kašnjenja u ispunjavanja preuzetih obaveza vidljivo je jer su u, odnosu na obećani rok o završetku izrade projekta i radova, prošla tri puna mjeseca, a projektant nije ni započeo rad na izradi idejnog rješenja, a time ni naplatio 6.844,50 KM, koliko je vrijednost ugovora po tenderu.
Prema informacijama koje je portal Antikorupcija.info dobio u Gradskoj upravi, kao i iz IG Banja Luka, sporazum o izradi idejnog rješenja po provedenom postupku javne nabavke potpisan je 12. februara 2024. godine. Prema prvobitno planiranoj dinamici, radovi na popravci kružnog toga su trebali biti izvedeni u aprilu, odnosno po samom otvaranju građevinske sezone. Međutim, u međuvremenu je više inžinjera napustilo banjalučki Institut, među njima i projektant koji je izradio ranije rješenje i trebao učestvovati u “popravnom”, odnosno izraditi novo idejno rješenje. Umjesto njih, primljeni su drugi inženjeri, koji se još uhodavaju u poslu i dobijeni tender za popravku kružnog toga na ulazu u Doboj iz pravca Dervente i Modriče je, očigledno, pao u drugi plan.
“Ova saobraćajnica i magistralni put su u nadležnosti Puteva RS. Nisu ispoštovana obećanja da će se radovi izvesti u aprilu. Po proceduri su Putevi RS trebali izvršiti reviziju projekta, a zatim su trebali u svojoj režiji izvesti radove na popravci kružnog toka kako bi se povećala propusna moć vozila ili taj posao prepustiti nekom ovlaštenom privrednom subjektu, odnosno da oni izaberu izvođača radova” – kaže za portal Antikorupcija.info Momir Dejanović, predsjednik Centra za humanu politiku (CHP), koji je je i zvanično pokrenuo pitanje funkcionalnosti dobojskog kružnog toka.
CHP je početkom godine zvanično zatražio od Puteva RS da se zbog velikih gužvi, kilometarskih kolona i maltretiranja učesnika u saobraćaju hitno riješi problem sjevernog kružnog toka na magistralnom putu M-105 u Doboju.
“U nekim predizbornim obećanjima, prije početka radova, a ta su se obećanja pojačavala tokom izgradnje ovog kružnog toka, od strane Gradske uprave, isticano je da će biti poboljšan protok vozila i smanjene gužve. Umjesto toga, stavljanjem u funkciju saobraćajnice, gužve su povećane, izazvani su zastoji i kilometarske kolone i učinjena je višemilionska šteta korisnicima ove dionice magistralnog puta. S obzirom da je problem nastao zbog lošeg projektnog rješenja, CHP je tražio da se utvrdi odgovornost upravljača puta, projektanta i revizora projekta kružnog toka. Smatramo da do ovoga nije uopšte trebalo doći i da će popravku nestručno projektovane i izgrađene saobraćajnice ipak platiti građani, jer se radovi trebaju finansirati iz njihovih džepova, odnosno iz budžeta” – izjavio je Dejanović.
Prema informacijama, koje su u vezi sa popravkom njihovog, kako je u javnosti prozvano, “arhitektonskog čuda”, stizale u Doboj, radovi na izgradnji, nakon projektovanja, bi koštali do 100.000 KM. A u rješavanje problema će se, navodno, uključiti i stručnjaci iz Holandije, zemlje koja je usavršila projektovanje i izgradnju ovih vrsta saobraćajnica. Naime, kružni tok holandskog stila je sve rašireniji i u mnogim evropskim zemljama, a njegova posebnost je u širini prometnih traka i dizajniranju izlaznih i ulaznih tački na način da potaknu vozače na usporavanje.
Umjesto toga, tokom ljeta je, kako portal Antikorupcija.info doznaje, “sa vrha” stigla naredba da se samo suzi krug na kružnom toku i naspe tucanikom, odnosno pijeskom. To je urađeno da se omogući prevoz gabartinih tereta, koji su unazad tri mjeseca bili učestali zbog prevoza dijelova za vjetroparkove, koji su na putu za Zapadnu Hercegovinu prolazili kroz Doboj.