Kampanja o brzorastućim kompanijama dolazi u opasno i
neizvjesno vrijeme za mnoge od njih, jer koronavirus ozbiljno smanjuje
ekonomiju, radnu snagu, ali i rast privrede.
Ipak, Poslovne novine će tradicionalno objaviti rang-listu 1000
brzorastućih kompanija kojima su se inovacije i kreativnost isplatile, a to su
upravo atributi koji će podupirati njihovu otpornost i omogućiti mnogim od njih
da uspiju nakon što iza nas budu učinci pandemije.
Kampanja koja će se voditi narednih mjeseci staviće akcenat
na njihove tajne, startegije i ključeve uspjeha. A rang-listu koja će biti
objavljena u specijalnom izdanju Poslovnih novina i ovaj put će uraditi istraživački
odjel bonitetne agencije LRC iz Sarajeva, a prema složenoj godišnjoj stopi
rasta (CAGR) prihoda koja se obračunava za prethodne tri godine poslovanja (2017.,
2018. i 2019.).
Ostvaren prihod od 10,5 milijardi KM
Poslovne novine i bonitetna agencija LRC četvrti put zaredom
realizuju projekat u čijem će fokusu narednih mjeseci biti brzorastuće
kompanije u Bosni i Hercegovini i regionu.
Podatke o brzorastućim kompanijama pripremili su analitičari
LRC-a i to prema posljednjim dostupnim završnim računima. Prema tim podacima, u
2019. godini u Federaciji BiH i Republici Srpskoj poslovalo 1.268 brzorastućih
kompanija u koje su zapošljavale 69.673 radnika. Brzorastuće bh. kompanije su
prošle godine ostvarile prihod od 10,5 milijardi KM, dobit od 983,7 miliona KM
i izvoz u iznosu od 1,5 milijardi KM. Kriteriji su isti kao i prethodnih
godina, a to znači da su se gledali rast prihoda i broja zaposlenih u prethodne
tri godine, pozitivna dobit u prošloj i tekućoj godini, kao i da je u analiziranoj
godini prihod bio veći od 300.000 KM. Za dobijanje statusa brzorastuće kompanije
se tražila i bonitetna ocjena koja je najmanje 3, a najviše pet, kao i rast po
CAGR-u (složena godišnja stopa rasta) od 10% i više.
Projekat „Brzorastuće kompanije u BiH“ i regionu otkriva još
niz zanimljivih podataka o brzorastućim preduzećima u našoj zemlji. Tako je u
2019. u odnosu na godinu prije 52 brzorastućih kompanija više, dok njih 275 već
treću godinu uzastopno u kategoriji brzorastućih.
Zanimljivo je istaći da je od ukupnog broja firmi koje su
predale završne račune njih 3,6 posto brzorastućih.
Kakvo je stanje u EU?
Na nivou Evropske unije, prema podacima Evropskog
statističkog ureda (EUROSTAT) s kraja 2019. godine, broj brzorastućih kompanija
iznosi 190.000 ili 11,3 od ukupnog broja kompanija u EU. U brzorastućim
kompanijama u EU radi ukupno 16,4 miliona ljudi. Najveći udio brzorastućih
kompanija u EU ima Republika Irska (16,5 posto), slijede Španija (15%),
Portugal (14,2%) i Nizozemska (13,9%). Najmanji udio brzorastućih kompanija
imaju Kipar i Rumunija (po tri posto), a interesantno je da i Austrija ima
nizak udio brzorastućih kompanija (7,8%). Brzorastuće kompanije u EU
najzastupljenije su u sektoru informacija i komunikacija (17%),
Administrativnih i pomoćnih uslužnih djelatnosti (15,3%), te Transportu i
skladištenju (14%).
U našem susjedstvu, Republici Hrvatskoj broj brzorastućih
kompanija iznosi 1.656 ili oko 12,5 posto u odnosu na ukupan broj aktivnih
preduzeća. U brzorastućim kompanijama u Hrvatskoj zaposleno je 114.000 radnika.
Pandemija koronavirusa narušila je svjetsku ekonomiju, ali
su najveći otpor pokazale brzorastuće kompanije poput Zoom Videa, NVIDIE,
Amazona i Advanced Micro Devices. Tako će, prema pisanju web portala
Investors.com, Zoom Video u 2020. godini ostvariti rast dobiti od 711 posto po
čemu su najbolje u kategoriji brzorastućih na svijetu.
Zašto su bitne brzorastuće kompanije i njihovo rangiranje
koje svake godine prepoznaje projekat Poslovnih novina i bonitetne agencije
LRC? Pa, najjednostavnije rečeno, one su generator razvoja jedne ekonomije. To
su kompanije koje iz godine u godinu postižu izvanredne rezultate poslovanja i
vuku ekonomiju naprijed. Karakteristično je za brzorastuće kompanije da imaju
kvalitetan tim i snažnu organizacijsku kulturu među zaposlenicima, kvalitetni i
pouzdane informacijske i komunikacijske alate i zaštićeno intelektualno
vlasništvo. Još jedna vrlo bitna činjenica je da su brzorastuće kompanije
stalno na oku velikim preduzećima, multinacionalnim kompanijama i investitorima
koji tragaju za partnerstvima, dobavljačima roba i usluga i prve na listi za
moguća ulaganja ili dugoročna partnerstva.
Značaj brzorastućih kompanija
U nastojanju da im daju značaj koji im pripada Poslovne
novine brzorastućim kompanijama svake godine dodjeljuju certifikat kojim se to
još jednom potvrđuje, realizuju višemjesečnu kampanju u kojoj ističu njihove pozitivne
priče, tajne, strategije i ključeve uspjeha, povezuju ih i kroz panel diskusije
i konferencije prenose njihove poruke. Kruna svega je printano izdanje koje će ovaj
put donijeti rang-listu 1000 brzorastućih kompanija i analize industrijskih
grana, sa ljestvicama najboljih u svakoj od njih. Cjelokupna kampanja ističe
njihovu važnost za bosanskohercegovačku ekonomiju, predstavlja pozitivne prakse
koje mogu poslužiti kao primjer, prezentira mogućnosti i potencijale daljeg
rasta ovih kompanija u našoj zemlji i regionu.
Ako se u obzir uzmu podaci o prihodima, dobiti, izvozu i
broju zaposlenih najbrže rastućih kompanija u Bosni i Hercegovini onda se
odgovor na pitanje koliko su one bitne za bh. ekonomiju sam od sebe nameće.
Piše: Darko Omeragić
zosradio.ba