U BiH
postoji veliki problem sa naplatom potraživanja,
zbog čega prvostepeni sudski postupci na
sudovima u BiH traju i do 1553 dana, a ukupan unutrašnji dug koji bh. firme
potražuju od kupaca dostigao je cifru od 11,75 milijardi KM u 2016 godini.
Rezultati su ovo dva
istraživanja o stanju u bh. privredi
i o upravljanju potraživanjima
koje je proveo „LRC INKASSO“, odjel za upravljanje potraživanjima kompanije
„LRC“ iz Sarajeva, objavile su Poslovne
novine.
I pored pozitivnih pomaka u finansijskim pokazateljima
bh. privrede u 2016. godini, gdje je završne račune predalo
ukupno 31.554 firmi u BiH, što je za 2,22 posto
više u odnosu na 2015., a ukupno ostvareni prihod u BiH dostigao je
60,94 milijarde KM i za 2,1 milijardu KM je veći u odnosu na prethodnu godinu,
nažalost, i dalje milijarde KM „zarobljenog“ kapitala lebde u nedokučivoj zoni, te predstavljaju
konstantno breme za efikasnije poslovanje.
Prema riječima Sabine
Mašović, rukovodioca pravne službe kompanije „LRC“, ukupan unutrašnji
dug koji bh. firme potražuju od kupaca dostigao je cifru od 11,75 milijardi KM u 2016.godini i za 2,44 posto je veći u odnosu
na 2015.godinu.
Zbog problema sa naplatom vlastitih potraživanja, bh.
privrednici su suočeni i sa otežanim plaćanjem svojih obaveza. Prosječan broj
dana naplate potraživanja za bh.firme iznosi 70,4 dana u 2016. godini, dok je ovaj period za plaćanje vlastitih obaveza
prema dobavljačima veći za čak 100,8 dana i iznosi 171,2 dana – kazala je Mašović.
Prema rezultatima prve ankete ankete koju je „LRC INKASSO“
proveo
među 360 bh. privrednika, njih 60,3 posto se slaže da u BiH postoji veliki problem sa
naplatom potraživanja i da je to još uvijek jedna vrsta tabu teme.
Naime, i pored evidentnih problema u oblasti naplate bh. privrednici i dalje
vrlo teško otvoreno govore na ovu temu, a veliki broj njih se i dalje ne
odlučuje poduzimati dodatne aktivnosti kako bi efikasnije upravljali vlastitim
potraživanjima.
Kao najčešće razloge neplaćanja, anketirani privrednici su naveli loše
navike plaćanja, nemogućnost naplate
svojih potraživanja, loše poslovanje kompanije, neefikasne sudove, nepostojanje
zakonske regulative, loše upravljanje kompanijama, kao i lošu procjenu
rizika.
-Bh. privrednici su svjesni postojećih problema u
naplati potraživanja, te se uglavnom snalaze na način da ih sami riješavaju,
tako što angažuju vlastite uposlenike na poslovima naplate. Također, zanimljivo
je i da firme uglavnom imaju stav da je avansno plaćanje obezbjeđenje
potraživanja. Na ovaj način, mnoga
pravna lica pokušavaju da smanje rizik poslovanja na uštrb povećanja prodaje i
plasmana proizvoda, što je zaista zabrinjavajuće jer stvara nepovoljno
okruženje za kupce – upozorava Mašović.
Najveći broj anketiranih bh. privrednika, njih 72
posto, tvrdi da su nenaplaćena potraživanja uspjeli naplatiti vansudski i putem kompenzacija i djelimičnim oprostom duga,
dok njih 26,8 posto tvrdi da su nenaplaćena potraživanja uspjeli naplatiti tek putem
suda, te samo 1,2 posto naplatom iz stečajne mase.
U sklopu ovog istraživanja
„LRC INKASSO“ je poseban akcenat stavio na oblast naplate potraživanja sudskim
putem, te izveo zaključak o dužini trajanja prvostepenih
sudskih postupaka, koji se zbog nenaplaćenih
potraživanja vode na sudovima u BiH, od momenta podnošenja tužbe do dobijanja prvostepene
presude u prosjeku iznosi 263 dana ili blizu 9 mjeseci.
Pojedinačno, prosjek dana trajanja prvostepenih sudskih postupaka ako izuzmemo presude zbog
propuštanja, najduži je na Okružnom privrednom sudu u Banja Luci i to 685 dana, zatim na Općinskom sudu u
Sarajevu 569 dana, Općinskom sudu u Bihaću 354 dana, u Zenici 345 dana, kao i na Okružnom
privrednom sudu u Trebinju 344 dana- kaže Mašović.
Istraživanjem je bilo obuhvaćemo 16 sudova u BiH, od
čega njih 10 u FBiH i 5 u RS i Brčko Distriktu,
pri kojima su se vodili prvostepeni postupci koje su pokrenule 72 bh.
kompanije kao tužitelji, protiv tuženih kompanija zbog nenaplaćenih
potraživanja.
-Najduže vrijeme trajanja prvostepenih postupaka zbog nenaplaćenih
potraživanja registrovano je na Okružnom privrednom sudu u Banja Luci i to 1553 dana ili 4, 25 godina.Najbrže
okončani prvostepeni postupci zbog
nenaplaćenih potraživanja registrovani su na Okružnom privrednom sudu u
Istočnom Sarajevu gdje je najkraći postupak završen za 136 dana što je prema
našem iskustvu na osnovu preko 4000 pokrenutih sudskih postupaka najefikasniji
sud u državi– dodala je Mašović.
„LRC INKASSO“ je također anketirao specifičnu oblast finansijskog sektora u BiH i
došao do sljedećih zaključaka: 45,45 posto anketiranih tvrdi da u BiH postoji veliki problem sa naplatom potraživanja od fizičkih lica finansijskog
sektora. Kao najčešće razloge neplaćanja, navode životne okolnosti, kao što su gubitak
posla i tešku finansijsku situaciju, potom loše navike plaćanja i lošu procjenu
rizika, prezaduženost, te sve veći broj klijenata koji odlaze u inostranstvo.
-Kao sredstvo obezbjeđenje svojih plasmana, finansijski
sektor u BiH najviše koristi mjenice, potom
police osiguranja, hipoteke i na
kraju sudužnike. Međutim, 62,50 posto anketiranih se slaže da naplativost
polica osiguranja nije na zadovoljavajućem nivou – navela je Mašović.
Ono što je zajedničko anketiranim, i u prvoj i drugoj
anketi je da su svi upoznati sa
postojanjem specijalizovanih agencija za
naplatu potraživanja, a 63,64 posto njih se izjasnilo da
bi proces naplate potraživanja povjerili ovakvim agencijama.
-Najčešće usluge koje bi koristili od specijalizovanih
agencija za upravljanje potraživanjima anketirani su naveli prvenstveno vansudsku
i sudsku
naplatu potraživanja, konsalting, kao i dodatnu obuku zaposlenika
u procesu naplate i novim trendovima u
naplati – kaže Mašović.