U svetu pokretnih slika i prolaznih fascinacija jedna zvezda
je sijala jače od drugih, sjajem koji je odolevao brojnim olujama i nedaćama i
nije utihnuo celih šest decenija njenog prisustva na svetskoj sceni. U pitanju
je beskrajno talentovana, lepa i jedinstvena dama Elizabet Tejlor.
Elizabet Tejlor je krasila neporeciva lepota, privlačnost i
seksepil, dok su njeno glumačko umeće i izuzetna harizma potvrđeni svakom
ulogom na velikom platnu, a njen donekle skandalozan privatni život ju je uvek
stavljao u žižu javnosti. Tako je nastala priča o jednoj od najinteresantnijih
ličnosti Holivuda koja intrigira i inspiriše.
Rođena je 27. februara 1932. godine u Londonu. Njen otac je bio trgovac
umetninama, a majka bivša glumica. Malo pre početka Drugog svetskog rata,
porodica Tejlor je odlučila da se vrati u Ameriku kako bi izbegli bilo kakve
neprijatnosti. Novi dom su našli u Los Anđelesu, gde je njen otac otvorio
umetničku galeriju prezentujući holivudskoj eliti evropsku umetnost, što je bio
veoma unosan posao i otvorio im je mnoga vrata, uvodeći ih u svet novca i prestiža.
Bogata karijera od šest decenija
Elizabet je majka pripremala za svet umetnosti još od malih nogu. Sa samo tri
godine ona je već pohađala časove baleta, a njena specifična lepota je činila
da se uvek izdvaja. Zbog toga je sa samo devet godina Elizabet dobila prvu
filmsku ulogu u ostvarenju “Jedan se rađa svakog minuta”. Film nije
postigao očekivani uspeh i produkcijska kuća raskida ugovor sa Elizabet iz
nepoznatih razloga, a spekulisalo se da je to zbog njenog donekle “čudnog”
izgleda koji je odavao utisak da je dosta starija nego što jeste.
Međutim, sledeća uloga je vinula Elizabet u zvezde, u filmu “Lesi se vraća
kući” 1943. godine, kao i u još dva uspešna naslova sledeće godine – “Džejn
Ejr” i “The White Cliffs of Dover”. Uloga u filmu “National Velvet” je utvrdila
njen status zvezde, ali Elizabet je platila skupu cenu za svoj uspeh. Tokom
snimanja je pala sa konja, što joj je uzrokovalo brojne zdravstvene probleme
kasnije u životu, ali je uprkos tome jednom izjavila da je snimanje tog filma
bilo najzanimljivije iskustvo za nju. Posle toga uspesi su se samo nizali i
Elizabet je postala jedna od najuspešnijih tinejdžerskih zvezda svih vremena.
“Ako je neko dovoljno glup da mi ponudi milion dolara da snimim film, ja
sigurno nisam toliko glupa da odbijem.”
Elizabet je mnogo propustila zbog života na sceni, gde je praktično i odrasla,
kako u obrazovanju tako i u druženju i igri sa vršnjacima, što je njoj najteže
padalo. Zbog toga je sa 16 godina izrazila želju da se povuče iz sveta glume,
što je njena majka kategorički odbila.
Za većinu ljudi koji su stekli slavu kao deca na filmskom platnu, prelazak na
ozbiljnije uloge je najveći izazov, ali Elizabet je i to savladala naizgled s
lakoćom. Njena zrelost kao osobe i glumice jasno se vidi u sledećim ulogama,
posebno u filmu koji donekle definiše dalji tok njene karijere – “Mesto pod
suncem“ 1951. godine.
“Sve me čini nervoznom, osim stvaranja filmova.”
U dugoj karijeri kao što je Elizabetina, nizali su se i neki manje uspešni
filmovi i oni koji su ušli u istoriju američke kinematografije i doneli glumici
prestižnu nagradu Oskar, ali nikada se nije moglo osporiti da je ona bila
vrhunska glumica i neverovatan poznavalac svog zanata. Skoro celu deceniju je
bila na listi deset najuspešnijih glumica u Holivudu, a posle uloge u
“Kleopatri” 1963. godine postaje i najbolje plaćena.
Film “Kleopatra” je bio značajan i zbog toga što je tu prvi put
upoznala Ričarda Bartona, svog budućeg supruga i vernog saradnika, jer su
zajedno bili najmoćniji glumački par tog vremena.
Bogata karijera Elizabet Tejlor obuhvata preko 60 filmova, kao i uspešnu
karijeru u pozorištu i pojavljivanja u mnogim televizijskim emisijama i
serijama.
Buran privatni život
Odrastajući na sceni, Elizabet je navikla na svetla reflektora i znatiželju
javnosti, ali to je značilo da je svaki detalj njenog života bio medijski
propraćen, a njene ljubavne avanture su samo podsticale znatiželju o životu
hirovite dive koja se udavala osam puta za sedam supruga.
“Uvek sam priznavala da se upravljam svojim strastima.”
Elizabet je prvi put stupila u brak sa samo 18 godina, kada se zaljubila u
Konrada Hiltona, naslednika Hiltonovih hotela, ali brak je potrajao samo devet
meseci. Pronalazeći utehu u novoj ljubavi, Elizabet stupa u brak s glumcem
Majklom Vildingom koji je bio 20 godina stariji od nje, a njihova zajednica je
potrajala pet godina.
Sledeći brak se tragično završio, kada je producent Majkl Tod poginuo u
avionskom udesu posle samo godine bračnog života. Prema Elizabetinim rečima, on
je bio velika ljubav njenog života.
Afera s pevačem Edijem Fišerom je bila sledeći skandal koji je uzburkao
javnost, posebno jer je on tada bio oženjen i ostavio je svoju prvu suprugu da
bi se oženio sa Elizabet. Posle pet godina, njihov brak se završio skandalom,
baš kako je i počeo.
“Moja majka kaže da nisam otvorila oči osam dana kada sam se rodila. Ali
kada sam ih otvorila, prvo što sam videla bio je verenički prsten i bila sam
navučena.”
Elizabet upoznaje Ričarda Bartona, s kojim započinje burnu i medijski
propraćenu aferu, iako su oboje bili u braku. Venčali su se 1964. godine i
čitav njihov bračni život, koji je trajao deset godina, bio je u žiži
interesovanja. Nakon deset godina braka dolazi do razvoda, ali posle samo
godinu dana oni se opet venčavaju, da bi ovaj put brak potrajao svega par
meseci, iako je Ričard bio najveća ljubav Elizabetinog života.
Dama koja je i dalje tragala za ljubavlju stupila je posle toga sa američkim
političarem Džonom Vornerom u brak koji je potrajao šest godina, a rezultovao
je dubokom depresijom, kao i poslednji brak od pet godina sa građevinskim
radnikom Larijem Fonteskim sa kojim se venčala 1991. godine na grandioznom
venčanju koje je priređeno na imanju Majkla Džeksona.
Pored osam brakova koji su izazvali veliko interesovanje, spekulisalo se i o
brojnim romansama van njih. Neki od muškaraca sa kojima su je povezivali
u medijima su pevač Frenk Sinatra i nobelovac Henri Kisindžer.
Borba za život
Zdravstveno stanje Elizabez Tejlor takođe je bilo česta tema tabloida i u
nekoliko navrata su njeni obožavaovci imali razloga da strahuju za njen život.
“Ja sam borac, živi primer šta ljudi mogu da prebrode i prežive.”
Samo neki od tih zdravstvenih problema su uklanjanje benignog tumora na mozgu,
lomljenje kičme četiri puta i srčani problemi. Pored toga, novine su često
izveštavale o njenim problemima sa lekovima i alkoholom, kao i o problemima sa
težinom.
Humanitarni rad
Elizabet je oduvek bila posvećena humanitarom radu na mnogim poljima, a posebno
se izdvaja njen rad na polju različitih projekata za prevenciju side. Nakon što
je njen blizak prijatelj, glumac Rok Hadson, umro od ove bolesti 1985. godine,
ona se predano posvetila edukaciji o prevenciji i lečenju side.
“Ako ne služi da učinimo svet boljim, šta će nam onda novac?”
Bila je jedan od osnivača “Američke fondacije za istraživanja side”, a 1993.
godine je osnovala i “Fondaciju Elizabet Tejlor protiv side”. Nakon prelaska u
judaizam, Elizabet je podržavala mnoge judejske organizacije i pomogla je
mnogim fondacijama u sakupljanju novc za njihove ciljeve. Za svoj humanitarni
rad Elizabet je primila humanitarnu nagradu Džin Heršlot 1992. godine i njeni
napori će sa pamtiti dugo.
Ikona stila
Elizabet Tejlor je posedovala upečatljivu lepotu koja se ogledala u njenim
ženstvenim oblinama, lepim i jasnim crtama lica i bujnoj crnoj kosi, ali
svakako najneobičnije su bile njene prodorne oči.
Kao istinska diva Zzlatnog Holivuda, Elizabet je imala stil, stav i način
života dostojan kraljice. Kao jedna od najpoznatijih glumica svih vremena, ona
je pomogla u definisanju i stvaranju modela filmske dive.
Elizabet je najčešće nosila raskošne i skupocene toalete, upotpunjene
besprekornom frizurom i šminkom, a sve to su pratili najlepši komadi nakita
koje je svet ikada video. Njena ljubav prema ovim “skupocenim
kamenčićima” bila je nadaleko poznata. Navodno je kolekcija nakita
Tejlorove u trenutku njene smrti vredela impozantnih 150 miliona dolara.
Jedan od najpoznatijih dijamanata svih vremena je kamen težine 69,42 karata
koji je Ričard Barton poklonio Tejlorovoj i po njima je nazvan dijamant
Tejlor-Barton.
“Velikim devojkama trebaju veliki dijamanti.”
Elizabet Tejlor je bila istinska modna ikona, sa stilom koji nikada neće izaći
iz mode, a protkan je notama elegancije i glamura. Za svaku pohvalu je i
činjenica da je Elizabet sama bila svoj stilista, mada se često oslanjala na
pomoć i smernice Edit Hed i Helen Rouz, koje su radile kao kostimografi za
studio MGM.
Svesna svoje atraktivne figure, Elizabet je birala odeću koja je naglašavala
njeno lice, grudi i struk. Često je birala kreacije Valentina i Halstona i time
doprinela njihovom usponu u svetu mode.
Elizabet Tejlor nije znala za opušten stil i nije imala fotografija na kojima
nije bila sređena. Ona je volela glamur, modu i skupocene stvari, da se sređuje
i da izgleda glamurozno i njen stil to jasno pokazuje.
“Sipaj sebi piće, stavi karmin i saberi se.”
Preminula je u 79. godini života usled srčanih komplikacija. Ostavila je iza
sebe četvoro dece – dva sina i dve ćerke, desetoro unučića i četiri praunučeta.
Ne može se poreći da je umela da živi i da je volela život, što potvrđuje i
njen odgovor na jednu od ponuda da napiše svoje memoare, na šta je ona
odgovorila: “Nema šanse, ja još živim svoje memoare.”
U skladu s humorom i stilom koji su definisali njen život, Elizabet je ostavila
instrukcije da na sahrani limunzina s njenim kovčegom kasni “damskih”
15 minuta od zakazanog vremena polaska.
Lik Elizabet Tejlor je imao i danas ima neverovatnu moć, ona je bila sila bez
premca i bila je inspiracija zbog svoje snage, lepote, stila, mudrosti i
humora. Zbog toga ona i dalje predstavlja inspiraciju za mnoge poznate
dizajnere, ali i mnoge žene širom sveta.
Neobičan izgled svojih očiju Elizabet duguje genetskoj
mutaciji, koja je dovela do pojave duplih trepavica koje su na savršen način
uokvirile njene neobične, tamnoplave oči koje su se nekad prelamale u skoro
ljubičaste tonove.