Građani su u pandemiji koronavirusa otkrili blagodati
internetske kupnje namirnica, a prigrlili su i virtualne
‘posjete’ liječniku i pretplatu na streaming filmova, dok će putovanja
vjerojatno imati svoju cijenu, pokazalo je istraživanje McKinseya.
Konzultantska tvrtka provela je istraživanje među
potrošačima u Kini, Francuskoj, Njemačkoj, Velikoj Britaniji i SAD-u,
analiziravši obrasce pandemijske potrošnje kako bi procijenila koji bi među
njima mogli nadživjeti zdravstvenu krizu.
Procjenjuju da će o budućnosti novih trendova odlučiti žene
srednjih godina s visokim dohotkom, koje su u proteklih godinu dana
uravnotežile posao s obiteljskim obvezama, i mladi, dobro
plaćeni radnici, koji su uštedjeli dosta novca, ali ne žele trošiti dok ne
budu sigurni u budućnost.
U McKinseyu očekuju da će građani i nakon pandemije
kupovati namirnice online i da će nastaviti koristiti usluge telemedicine.
Pandemija je promijenila i odnos prema potrošnji na kulturne i zabavne
sadržaje, dok putovanja otvaraju brojna pitanja.
Nastava na daljinu pokazala se tek privremenim rješenjem,
utvrdili su.
Virtualna košarica
Udio internetske kupnje u ukupnoj potrošnji na namirnice
udvostručio se u nekim zemljama u proteklih godinu dana, poskočivši na 10 posto
u SAD-u i Velikoj Britaniji, uvrdili su u institutu.
“Uvjereni smo da smo svjedočili nepovratnom, temeljnom
pomaku u kupnji hrane”, rekao je suosnivač i izvršni direktor njemačke
tvrtke za pripremu obroka HelloFresh Dominik Richter.
Stariji kupci, koji su se nekoć ustručavali koristiti
internetsku trgovinu, bili su na to prisiljeni u pandemiji, a vjerojatno će
nastaviti koristiti internet i nakon pandemije, zaključuju u McKinseyu.
Poslovna putovanja odlaze u povijest?
Više od petine potrošača svrstava putovanja među aktivnosti
kojima se najviše vesele nakon završetka pandemije, no još se ne može pouzdano
reći mogu li računati na rute i cijene iz pretpandemijskog razdoblja.
McKinsey očekuje da će se poslovna putovanja nakon pandemije
smanjiti za petinu, pojačavajući pritisak na troškove zrakoplovnih
kompanija koje su nekada zaradom u tom dijelu poslovanja subvencionirale
sjedala za osobna putovanja.
Prije pandemije 10 posto potražnje za sjedalima stvaralo je
pola do tri četvrtine dobiti, ističe McKinsey. Tvrtke su se u međuvremenu
okrenule videokonferencijama i radu na daljinu i smanjena je potreba za
sastancima uživo, a time i za poslovnim putovanjima.
“Mnoge su kompanije odavno pokušavale smanjiti
putovanja i zbog promjene klime. Sada su naučile da mogu obaviti puto stvari i
bez putovanja”, istaknuo je Remes.
Iako se potražnja za putovanjima na odmor neće smanjiti,
zrakoplovne tvrtke možda će biti prisiljene ponuditi rute udaljenije od
odredišta i podići cijene karata kako bi nadoknadile manjak, zaključili su u
McKinseyu.
Uspjeh streaminga
Više od 60 posto potrošača iz pet zemalja obuhvaćenih
istraživanjem namjerava zadržati dio pretplata na zabavne i kulturne sadržaje,
što implicira dugoročni pad potražnje za posjetima kinima i kazalištima.
Dobitnica nagrade Tony i suosnivačica usluge kazališnog
streaminga BroadwayHD Bonnie Comley očekuje da će njezina usluga digitalne
pretplate ostati popularna i nakon pandemije, posebno među onima koji si ne
mogu priuštiti troškove ulaznica.
“Vjerujem u povratak kazališta i iskustava ‘uživo’, ali
mislim da se to neće dogoditi preko noći… bit će to postupan proces”,
kaže Comley za Reuters.
Hitna pomoć na daljinu?
Prema istraživanju, virtualni posjeti liječniku povećali su
se za deset puta u Njemačkoj, 25 puta u SAD-u, te 50 puta u Francuskoj.
Hoće li se trend nastaviti i nakon pandemije ovisit će o
tome u kojoj su mjeri regulatori i osiguravatelji spremni privremeno ublažiti
propise o takvim aranžmanima, upozorava McKinsey.
Liječnici svjedoče o naglom skoku potražnje za uslugama
telemedicine i znatno većim ulaganjima, čime se stvara infrastruktura za
nastavak tog trenda i nakon što pandemija završi.
Dr. Viraj Lakdawala, stručni direktor virtualnog odjela
hitne pomoći u NYU Langone Healthu, rekao je da je u proteklih godinu dana
zabilježio trostruko veći broj zakazanih pregleda zbog zdravstvenih problema
koji nemaju veze sa covidom i očekuje da će se taj trend nastaviti.
Razlike među učenicima
Škola na daljinu bila je privremeno rješenje za 1,6
milijardi djece čije je obrazovanje bilo poremećeno pandemijom, konstatira
institut.
Loša iskustva djece i učitelja, kao i velike razlike u
obrazovnim ishodima između djece iz obitelji s niskim i onih s visokim
primanjima upućuje na zaključak da se takva praksa vjerojatno neće ustaliti,
zaključuje McKinsey.