Potrošači u BiH i dalje izdvajaju ogromne sume novca za kupovinu uvoznih proizvoda, čime se zaobilazi domaća roba, koja je često i kvalitetnija od strane, a čime se direktno utiče na razvoj domaće privrede, ali i broj zaposlenih u BiH. Iz tog razloga poslovna zajednica upozorava da je potrebno adekvatno zaštititi domaću proizvodnju, ali i razviti svijest o kupovini domaćih proizvoda kod ovdašnjeg stanovništva. U tom smislu, već se planira obilježavanje domaćih proizvoda u trgovačkim centrima, pošto postoje slučajevi da neki kupci uopšte ne razlikuju domaće od stranih proizvoda, pa kupuju strane. Ekonomisti ističu da ukoliko kupimo domaće proizvode, u BiH ostaje 80 odsto novca, ili čak 100 odsto ako su korišteni domaće sirovine, transport, ambalaža i ostalo, dok kupovinom stranog proizvoda svega 20 odsto cijene ide u korist države. “Kad kupite domaće, povlačite jedan kompletan lanac za sobom, trošite u BiH i naša privreda jača. Veća prodaja omogućava rast kompanije, proširenje kapaciteta i zapošljavanje novih radnika. Na taj način možemo očekivati i brži razvoj, više novca za plate, penzije, zdravstvo, obrazovanje”, kaže Vladimir Blagojević, portparol Privredne komore RS. U prvih šest mjeseci ove godine ukupna robna razmjena BiH iznosila je 12,22 milijarde KM. Uvezeno je robe u vrijednosti 7,71 milijardu KM, dok je ukupan izvoz iznosio 4,51 milijardu KM. U Privrednoj komori RS smatraju da je poražavajuća činjenica da se mnogo novca daje na uvoz proizvoda koje sami pravimo. Da bismo doprinijeli boljem kotiranju naših proizvoda, neophodna je sistemska podrška, kao i razvoj svijesti kod naših stanovnika, što Komora pokušava već sedam godina kroz projekat “Naše je bolje”. Dešava se da kupci ne razlikuju domaće od proizvoda iz zemalja okruženja, stoga domaći proizvođači godinama apeluju na bh. strukture da se na adekvatan način zaštiti domaća proizvodnja, jer bi se tako ostvario veliki ekonomski napredak. U Privrednoj komori RS kažu da je u planu obilježavanje proizvoda u trgovačkim centrima koji su domaćeg porijekla. Banjalučanka Gordana T. kaže da pri kupovini ne gleda na zemlju porijekla proizvoda, već da kupuje najjeftinije. Admir Kapo, predsjednik Udruženja “Kupujmo i koristimo domaće”, napominje da se kupac ne smije potcijeniti, jer njegova odluka da kupi domaći proizvod ne znači da se opredijelio samo za kvalitetan proizvod, nego i da je odlučio pomoći napretku svoje države. “Velike kompanije plaćaju ogromne svote novca za pozicioniranje proizvoda u tržnim centrima, što naše firme nisu u mogućnosti. Ipak, naše udruženje pokušava različitim kampanjama, koje iziskuju konstantan rad, da probudi svijest potrošača i uspijeva u tome”, zaključuje Kapo i dodaje da u zadnje dvije godine bilježe znatan pomak. A da je domaću proizvodnju i domaće proizvode potrebno zaštititi, već godinama upozoravaju domaći poljoprivrednici, ali za njihove vapaje očigledno ima veoma malo sluha. Stojan Marinković, predsjednik Saveza udruženja poljoprivrednih proizvođača RS, istakao je da je neophodno uvođenje mjera zaštite domaće proizvodnje i domaćih proizvoda. “U zadnjih nekoliko godina najveći pritisak iz uvoza je na tržište svinjskog mesa i uzgajivači svinja trpe najveće štete. Naravno, tu su i povrtari i uzgajivači junadi”, kazao je Marinković.
zosradio.ba/nezavisne.com