Na gradilištu Pelješkog mosta u četvrtak navečer postavljen je posljednji od ukupno 148 predviđenih stalnih stubova.
Čekić dizalice “Xong Cheng 1” preksinoć je u morsko tlo zabio stub dug 126,6 metara na stupnom mjestu S6. A pobijanje na tom stupnom mjestu bilo je i najkritičniji dio temeljenja mosta zbog rascjepa u flišnoj zoni.
U Hrvatskim cestama kažu da je postavljanje 148 stubova ipak prošlo bez teškoća jer je pogođena stijena i time izbjegnut rascjep.
Prema dinamičkom planu, posljednji stalni stub trebao je biti postavljen 21. maja, a to znači da su kineski graditelji iz firme “China Road and Bridge Corporation” (CRBC) tu fazu gradnje završili 12 dana prije roka. Tim je planom bilo predviđeno i da se postavlja jedan stub dnevno, no Kinezi su uspijevali postaviti dva pa čak i tri stuba na dan, ovisno o vremenskim uvjetima.
Najduži stub ima 128,6 metara i težak je oko 230 tona, dok je najkraći dug 36 metara. Promjeri stuba su 1,8 i dva metra. Na centralnim stupištima pobijeno po 18 i 20 stubova, a na stupnim mjestima uz obalu po devet. Ukupno je 12 stupnih mjesta.
U Hrvatskim cestama objašnjavaju da sad slijedi izvlačenje mulja iz tih čeličnih cijevi i njegovo odvoženje, u skladu sa Studijom utjecaja na okoliš, na lokaciju koja je 21 nautičku milju udaljena od mjesta budućeg mosta. Nakon što je najvećom dizalicom na svijetu za pobijanje stubova “Xong Cheng 1” obavljen posao u Malostonskom zaljevu, bit će odvezena, a na gradilište stiže manja dizalica za bušenje tla ispod stuba na pojedinim stupištima kako bi se u tu šupljinu ulio beton i tako ojačalo tlo pod stubom.
Na gradilištu, kažu u Cestama, sad slijedi izrada čelične oplate koja služi za naglavnicu stuba. Naime, grupe stubova svakog stupa povezuju se na vrhu velikom naglavnom pločom od armiranog betona koja će biti vidljiva na površini mora. Te betonske ploče, objašnjavaju u Cestama, povezuju stubove tako da oni zajednički nose masu sklopa.
S obzirom na velike dimenzije naglavnih ploča, oplata će se montirati na vrhove stuba koji izviruju iz mora u dijelovima. Dijelovi se pritom, kažu u Cestama, spajaju dok se ne formira sanduk iz kojeg se mora iscrpsti voda, da bi se mogla postaviti armatura. A zatim slijedi betoniranje naglavnice. Ugradnja naglavnica je dinamičkim planom predviđena od 26. jula ove godine do 31. januara 2020., a sukcesivno će krenuti i dizanje stupova od 10. oktobra ove godine.
Na stubove će zatim biti postavljena čelična rasponska konstrukcija. A u Hrvatskim cestama kažu da će to možda biti i zahtjevniji posao od temeljenja koje je prošlo u skladu s procjenama projektanata i bez dodatnih, nepredviđenih troškova. I ta će konstrukcija, kao i stubovi, biti proizvedena u Kini.
Pristupne ceste
Na gradilištu Pelješkog mosta trenutno je 150 kineskih i 55 hrvatskih radnika. CRBC se obavezao da će most sagraditi u roku od tri godine od dana uvođenja u posao, a to znači do kraja jula 2021. No, to bi moglo biti i prije, s obzirom na to da je ispred dinamičkog plana.
Gradnja pristupnih cesta, pak, još nije počela. Hrvatske ceste trebaju ponovno donijeti odluku o izvođaču radova za dionicu Duboka – Sparagovići nakon što je prva odluka o odabiru grčkog “J&P Avaxa” poništena. Za stonsku obilaznicu tek trebaju donijeti odluku o odabiru. Radi se o ukupno 32 kilometra saobraćajnice s brojnim objektima. U Cestama kažu da je rok za završetak cijelog projekta cestovnog povezivanja juga Hrvatske 31. januara 2022. te da je najbitnije da cijeli projekt bude gotov do 2023. jer se do tada mora iskoristiti novac iz fondova EU.
zosradio.ba/hayat.ba