Šef PR službe nekadašnje kompanije
Yugo America i njegov sin posjetili su 1985. godine fabriku Zastava u bivšoj
Jugoslaviji, a sada su javno objavljene i veoma zanimljive fotografije.
Yugo ima svoju američki priču. Prvi
put je ovaj mali hatchback s FIAT-ovom DNK pokazan američkoj javnosti u maju
1984. godine, a popularnost mu je povećana nakon što se umiješao Malcolm
Bricklin. On je 1985. godine stigao u SAD i ponudio Yugo s osnovnom cijenom od
3.990 dolara i motom “Svima je ponekad potreban Yugo”.
U ovoj priči svoje mjesto ima i Dan
Halperin, koji je kao petnaestogodišnjak 1985. godine u društvu svog oca Jonasa
otputovao na poslovni put u Jugoslaviju. Sa sobom je ponio fotoaparat i napravio
mnoštvo fotografija, a sada je prvi put javno podijelio neke od njih. Radi se
fotografijama koje su dosad viđene samo u krugu njegove porodice. Njegov otac
je radio za Bricklina, koji ga je angažovao za PR poslove u novom poslovnom
poduhvatu pod nazivom Yugo America. Tokom ljeta te godine su otac i sin zajedno
s Bricklinom i još nekim saradnicima posjetili postrojenje fabrike Zastava u
Jugoslaviji, gdje je organizovana svečana ceremonija povodom prve isporuke
modela Yugo u SAD.
Jonas Halperin nije bio automobilski
PR guru, radio je u entertainment industriji sa superzvijezdama Jamesom Deanom,
Clintom Eastwoodom, Shirley MacLaine, Paulom Newmanom i drugima, dok je
Bricklin bio nešto poput showmana te je pomislio da bi Halperinovo iskustvo u
Hollyoodu moglo unaprijediti prodaju modela Yugo na američkom tlu.
“To je bio jedini put da je moj
otac imao veze s automobilima. Upoznao je Malcolma Bricklina sedamdesetih kada
je on angažovao PR kompaniju za koju je otac radio. Do osamdesetih, kada ga je
Malcolm angažovao da radi na projektu Yugo, moj otac je bio neovisan”,
rekao je Halperin u razgovoru za Motor1.com.
Izvoz automobila u SAD je za fabriku
Zastava, a i cijelu Jugoslaviju, bio ogromna stvar. Tog ljeta su partneri iz
SAD-a dočekani na crvenom tepihu, a Halperin je neke trenutke ovjekovječio
svojim fotoaparatom dok je obilazio fabriku i prisustvovao ceremoniji. Također,
upoznao je čari Beograda, Zagreba i Dubrovnika.
Nijedan PR ne može pomoći “lošem
vozilu”, no Halperin je svojim trudom pomogao da Yugo privuče pažnju u
SAD-u. Tokom 1986. godine je prodano nešto manje od 36.000 automobila, a taj
broj se povećao na više od 48.000 naredne godine. Ipak, tada se sve počelo
raspadati zbog zakona o emisiji gasova, što dovelo do kraja biznisa.
Uprkos raspadu Jugoslavije proizvodnja
je nastavljena za neka druga tržišta. Posljednji Zastavin automobil je sišao s
proizvodne trake 2008. godine.
Ipak, zlatne osamdesete su mnogo
obećavale za Zastavu, a danas Yugo čak i u SAD-u uživa status kultnog
automobila.
zosradio.ba/klix.ba