Sve više zemalja plaća svojim građanima da na posao idu
biciklom, nudeći im u zamjenu povećani neoporezivi dio plate.
To je praksa koju već sprovode vlade različitih zemalja
poput Holandije, Belgije, Velike Britanije, Danske ili Njemačke.
Ova praksa, koja je s pandemijom postala sve popularnija, u
nekim je zemljama nagrađena ekonomskim podsticajima.
Smanjenje zagađenja
vazduha
Praksu da zaposlenima koji na posao idu biciklom plaćaju
dodatno, pokrenulo je 2014. godine nekoliko evropskih vlada sa ciljem smanjenja
zagađenja vazduha i potrošnje goriva, te poboljšanja zdravlja ljudi.
Većina programa koje su uspostavile vlade su u vidu poreskog
podsticaja, tako što se zaposlenima isplaćuje dodatni iznos na osnovnu platu, u
obliku neoporezivog dijela zarade.
Ti programi su bili toliko uspješni da se vremenom
proširuju. Belgija je povećala poreski podsticaj za putovanje na posao na 0,25
eura po kilometru.
Tako bi put od 10 kilometara koji se prelazi do posla mogao
značiti dodatni prihod od 1.200 eura godišnje. U nagradu nije uključena i
zdravstvena dobrobit koja dolazi zahvaljujući svakodnevnoj rekreaciji u vidu
vožnje bicikla.
Korak dalje
Ali Belgija nije jedina koja nudi ovu pogodnost za putovanje
na posao biciklom. Prema Svjetskom privrednom forumu Holandija nudi sličan
program, a Velika Britanija ide i korak dalje.
Britanski biciklisti koji na putu do posla koriste svoje
bicikle dobijaju 0,23 eura po kilometru, a uz to postoji i program podsticaja
za iznajmljivanje bicikla, kao i mogućnost kupovine i popusta na odjeću i
opremu za biciklizam.
U slučaju Luksemburga, poreski podsticaj je oko 300 eura za
kupovinu električnog bicikla za odlazak na posao.
zosradio.ba/avaz.ba