Cjelokupna javnost u Bosni i Hercegovini s ogromnom pažnjom i velikim očekivanjima prati aktivnosti na izgradnji Koridora 5c, svjesna uticaja kojeg cestovna povezanost savremenim saobraćajnicama s ostatkom Evrope ima na razvoj privrede i ekonomiju zemlje u cjelini.
U pitanju je izgradnja evropske cestovne trase koja će povezati Budimpeštu preko Osijeka, Sarajeva i sa lukom Ploče. Zahvaljujući podršci Evropske unije, Evropske investicijske banke (EIB), Evropske banke za obnovu i razvoj (EBRD) i ostalih međunarodnih finansijskih institucija, u nadležnosti JP Autocesta FBiH do sada je izgrađeno 126,5 km autoceste. Za izgradnju Koridora 5c do sada je uloženo preko 3 milijarde KM, što ga čini najvećim i najzahtjevnijim infrastrukturnim projektom u BiH.
Trenutno se gradi 61 kilometar od Zenice sjever do južnog dijela Žepča, te dio koji obuhvata općine Usora, Doboj jug, preko Tešnja, Maglaja do sjevernog dijela Žepča. Na jugu zemlje kroz Hercegovinu gradi se 11 kilometara autoceste od Počitelja do Zvirovića. Ovaj investicioni ciklus vrijedan je oko 1 milijardu KM. U nekoliko idućih mjeseci radovi bi trebali početi i na preostalim dionicama ove saobraćajnice koja će po svojoj izgradnji predstavljati žilu kucavicu ove zemlje.
Stefano Ellero, šef Kooperacija u Delegaciji EU u BiH, izgradnju Koridora 5c smatra najvažnijim infrastrukturnim projektom u Bosni i Hercegovini.
“Nije potrebno posebno naglašavati kolika je važnost Koridora 5c za građane BiH, ali i za cijelu regiju. Relevantnost modernog autoputa je jasna u smislu ekonomske koristi i sigurnosti vožnje, kao i transporta robe. Također, Koridor 5c se smatra ključnim korakom naprijed ka integraciji BiH u EU, stoga Evropska unija kontinuirano pruža podršku izgradnji Koridora 5c, najvećeg infrastrukturnog projekta u BiH. U posljednjih 10 godina Evropska unija je obezbijedila expertizu i značajna bespovratna sredstva kako bi pomogli njegov završetak”, pojašnjava Stefano Ellero.
Izgradnju Koridora 5c Evropska unija sufinansira sa oko 870 milliona eura bespovratnih sredstava.
Nakon završetka radova, bit će omogućen bolji pristup manjim gradovima, poboljšanje turističkih ruta i trgovinskih tokova između zemalja regiona, što će pozitivno utjecati na ekonomiju BiH.
Sandrine Friscia, predstavnica Evropske investicijske banke (EIB) za BiH, ističe da je jedan od ciljeva banke da finansira projekte po standardima EU, da se ubrza proces pristupanja BiH u Evropsku uniju, poboljša životni standard ljudi i regionalna povezanost.
“Mi smo doprinijeli unaprjeđenju cestovnog saobraćaja zadnjih 45 godina na Zapadnom Balkanu i to u iznosu oko 6 milijardi eura. Ova dionica koja prolazi kroz BiH je 325 km duga i ključna je za narode BiH, ali i za regiju. Nema sumnje da će ovaj Koridor doprinijeti ekonomskom razvoju zemlje tako što će obezbijediti brži i sigurniji transport. Isto tako smo vidjeli da će nova infrastruktura smanjiti operativne troškove za 7% i utjecati na razvoj turizma. To je bitno posebno za male gradove, jer će dati bolju konekciju s velikim gradovima”, izjavila je Sandrine Friscia.
Uz pomoć Evropske unije do sada je završeno 17 dionica, a veliki je broj i onih koje bi uskoro trebale biti puštene u promet.
“Između ostalih, trenutno se radi analiza za povezivanje tunela Ivan s Mostarom. Također, u toku je izrada dokumentacije za tunel Prenj, koji će biti najveći tunel u regiji, a riječ je o vrlo zahtjevnom inžinjerskom projektu koji će koštati oko milijardu eura”, pojašnjava Stefano Ellero.
EIB je do sada uložio milijardu eura za izgradnju Koridora 5c, što je jedna trećina ukupnog zajma koji je BiH dobila za sve sektore do danas od ove banke.
“Naše dodatne vrijednosti nadilaze finansijske uslove i imaju pozitivan uticaj na ekonomiju cijele zemlje. Moram istaći da građani BiH i regije mogu očekivati da će im izgradnja Koridora 5c poboljšati svakodnevni život i ekonomske prilike na mnogo načina, ali prvo će smanjiti stopu saobraćajnih nesreća. U prošloj godini u BiH je bilo preko 31.000 saobraćajnih nesreća, odnosno u prosjeku 85 po danu i to uglavnom zbog neprilagođene brzine. Možemo reći sa sigurnoću da će ovaj projekat potaći ekonomski rast i omogućiti sigurnije putovanje kroz cijelu zemlju”, zaključuje Sandrine Friscia.
U toku je tenderska procedura za izgradnju novih 53 kilometara autoceste na Koridoru 5c za dionice Ozimica – Poprikuše, tunel Prenj, Mostar sjever – Mostar jug, Mostar jug – tunel Kvanj i tunel Kvanj – Buna. U pripremi je projektna dokumentacija za dionice Ivan – Ovčari, Ovčari – tunel Prenj i tunel Prenj – Mostar sjever ukupne dužine 34 km, piše Radio Sarajevo.