Razvoj tehnologije, kao i razvoj novih medija doprinijeli su promjenama u društvu, ali i ljudskom ponašanju, njihovom načinu razmišljanja i informiranja. Dolaskom novih medija, korisnici koji su do tada jednostrano primali informacije, sada sudjeluju u kreiraju novih vijesti.
Generacije Z i Alfa, rasle su s novim tehnologijama, mobilnim telefonima, internetom, društvenim mrežama. Generacija Z, još zvana postmilenijalcima, s tehnološkim otkrićima poput pametnih telefona, brzog interneta, tableta, te društvenih mreža i aplikacija, promijenila je način svakodnevnog komuniciranja, ali i informiranja.
Sa druge strane generacija Alfa je već po po rođenju, u vrlo ranim godinama znala koristiti tehnologiju poput računara, tableta i pametnih telefona. Zahvaljujući mobilnim telefonima i pristupu internetu na gotovo svakom mjestu generacije Z i Alfa sve više napuštaju tradicionalne medije poput televizije radija i novina, skeptični su prema njima i malo im vjeruju. Tradicionalne medije zamijenile su informacije s raznih online platformi, koje im dopuštaju mogućnost filtriranja informacija
Od YouTubea gdje se mogu pretplatiti na kanale koji im se najviše sviđaju, pa sve do Facebooka, Twittera i Instagrama gdje mogu pratiti stranice koje ih zanimaju, mladi iz generacije Z i Alfa na taj način snažno oblikuju medijski prostor prema svojim preferencijama.
Ne žele se susretati s vijestima koje se protive njihovim mišljenjima i svega će mali broj, pretežno onih najranijih pripadnika generacije Z čitati i pratiti tradicionalne medije.
Budući da mogu pronaći različite vijesti na društvenim mrežama, koje se ažuriraju iz minute u minut i lako su im dostupne, mlade je potrebno educirati iz oblasti medijske i informacijske pismenosti još u djetinjstvu, počevši od osnovne škole. Na temu medijske pismenosti kod mladih razgovarali smo s Anidom Sokol, urednicom i istraživačicom u Media centru Sarajevo. Govorili smo o tome znaju li mladi razlikovati provjerene i tačne informacije od clickbitea, o edukaciji kako mladih tako i nastavnog kadra, ali i o bitnosti da znaju šta je kredibilan izvor informiranja kako bi mogli koristiti informacije u svakodnevnom životu.
Poslušajte o čemu smo govorili:
Mladi, kao najčešći konzumenti medijskih sadržaja, potvrđuju da mediji oblikuju živote ljudi. Zato ne treba zanemariti utjecaj koji mediji vrše na vrijednosti i obrasce ponašanja mladih. ZOS radio je u proteklom periodu realizirao emisije na temu medijske pismenosti. Razgovarali smo s direktorom STŠ Tešanj Albinom Softićem, direktorom JU “Biblioteka” Tešanj Osmom Hurićem, te urednicom i istraživačicom u Media centru Sarajevo Anidom Sokol, te došli do zaključka da medijska pismenost treba postati sastavni dio nastavnog plana i programa u osnovnim i srednjim školama, da je na nivou države potrebno izvršiti i pronaći moguća rješenja reforme obrazovanja i uvođenja u škole jednog ovakvog predmeta.