Bez naglih pokreta, zlatno je pravilo zimske vožnje.
1. Zaboravite na apsurdni zakon, ne vozite s ljetnim gumama
Po zakonu može voziti i s ljetnim gumama, ako su im šare dublje od 4 mm, a u gepeku imate lance, ne uzdajte se u taj apsurd prometnih propisa. Osim što će auto jednako proklizavati, zanositi i dulje kočiti imali vi lance ili ne, već kad temperatura padne na sedam stepeni, one zbog neprilagođenog sastava gube prijanjanje.
2. Najopasniji je prvi mraz i snijeg
Osim što zna iznenaditi vozače, prvi ozbiljniji zimski uvjeti iznenade i zimske službe pa ceste često nisu očišćenje, što posebno vrijedi za sporedne ceste koje imaju slabiji tretman. Savjetuje se izbjegavanje, koliko je to moguće, dijelova na kojima se nakuplja i kondenzira vlaga poput nadvožnjaka, podvožnjaka usjecima i zonama ceste koje su uvijek u hladu.
3. S vjetrobranom prilično oprezno
Kako biste odledili vjetrobransko staklo, nipošto ga ne polijevaljte vrućom vodom jer bi zbog naglog širenja moglo popucati. Ako ne prvi put, onda treći, deseti ili iduće zime. Također ne stružite led metalnim nego plastičnim ili gumenim strugačima.
4. Već sada „nasaftajte“ brave
Kod starijih vozila, koja otključavate klasičnim ključem, ne pokupšavajte na silu otvoriti bravu kako ključ ne bi puknuo u bravi. Sredstvo za podmazivanje korisno je poprskati u bravu kako biste spriječili zamrzavanje. Također, ne pokušavajte spuštati stakla prije nego se led otopi, naročito ako imate električne podizače kako ih ne bi preopteretili i oštetili.
5. Koristan trik za dizelaše
Prilikom paljenja dizelskog motora, koji se zbog masivnosti i viših pritisaka kompresije te paljenja bez svjećica teže pokreće od benzinskog, koristite sljedeći „trik“: triput okrenite kontaktni ključ i čekajte da se isključi žuta lampica, koja signalizira aktiviranje grijača u cilindrima. Prva dva puta vratite ključ u početni položaj, a tek treći put dodatno ga zakrenite i aktivirajte elektropokretač. Zbog ekologije i štednje goriva ne preporučuje se zagrijavanje motora u mjestu, ali pri velikim hladnoćama napravite iznimku i 30 sekundi ga zagrijavajte u mjestu.
6. Malo smanjite pritisak u gumama
Pritisak zraka u gumama podesite za nisko opterećenje (ali ne još niže!), bez obzira na opterećenje. Tako će s povećati površina koja prijanja uz cestu bez rizika od prekomjernog uvijanja gume.
7. Rastežite brzinu i bez naglih pokreta
Na klizavoj cesti su svi nagli pokreti jako opasni pa pažljivo s papučicama i lagano okrećite volan.
Vozite na nižim okretajima. Ako ste u posljednji trenutak uočili parkirno mjesto ili ulicu gdje treba skrenuti, odustanite od manevra i produžite, jer riskirate sudar.
8. Držite razmak
Najvažnije je pravilo: vozite polako i oprezno, na klizavoj cesti nigdje vam se ne smije žuriti! Promatrajte cestu i okolinu, posebice nailazeće pješake i sve moguće prepreke, kako biste na vrijeme smanjili brzinu, zakočili ili izveli manevar izbjegavanja. Razmak između vozila ispred udvostručite.
9. Kočite kombinirano
Ako kočite motorom, uz potpomaganje kočnicom, snaga kočenja najbolje raspoređuje na sve točkove i sprječava klizanje. „Staro pravilo, da prioritetno treba kočiti motorom, na klizavoj je cesti pogrešno i može biti opasno, posebno kod vozila sa zadnjim pogonom. Naime, tada se snaga kočenja prenosi samo preko dva točka, umjesto preko četiri, kao s kočnicama, pa lakše dolazi do proklizavanja i zanošenja.
10. Uvijek dobro podsjetiti
Provjeriti stanje rashladne tekućine u motoru (antifriza) i ako je niste mijenjali u posljednje četiri godine, napravite to sada. Njena je funkcija dvostruka: otporna je na smrzavanje i štiti motor od unutarnje korozije.
zosradio.ba/radiosarajevo.ba