Predstavnički dom parlamenta BiH danas će razmatrati
inicijativu o izmjeni Zakona o PDV-u u smjeru da se oporezuju veliki tehnološki
giganti (“Facebook”, “Google”, “YouTube”,
“Amazon”, “Apple”), međutim pitanje je da li BiH može
riješiti taj problem s obzirom na to da je tek rijetkim zemljama to pošlo za
rukom.
Suština inicijative je u tome da Savjet ministara BiH izradi
zakon prema kojem bi velike svjetske digitalne kompanje plaćale porez na
oglašavanje, ali i na posredovanje i prodaju podataka pojedinim korisnicima.
Prema planu, taj porez se ne bi odnosio na prihode malih razvojnih digitalnih
firmi i krajnjih korisnika, već isključivo na gigante. Pojedine države koje su
krenule u tom pravcu definisale su da se ta vrsta poreza odnosi samo na firme
sa godišnjim prihodom većim od 750 miliona evra na globalnom nivou i godišnjim
prihodom u zemlji od preko 280.000 KM. Dakle, ideja inicijative je da se na sve
usluge kao što su oglašavanje kompanija i pojedinaca, prodaja filmova, muzike i
ostale robe putem određenih platformi porez plati u BiH.
“Velike svjetske digitalne kompanije u zadnjih nekoliko
godina značajno su povećale oglašavanje, posredovanje i prodaju podataka o
korisničkim interfejsima u BiH. Međutim, prema svim dostupnim informacijama, za
te usluge koje obavljaju ne plaćaju porez u BiH”, navedeno je u tekstu
inicijative, u kojoj se dodaje i to da su trenutni zakonski okviri i načela
oporezivanja zastarjeli i temelje se na poslovnim modelima iz 20. vijeka.
Kada je riječ o načelima, jedno od njih je i da BiH može da
ubire porez samo ukoliko je kompanija fizički prisutna u BiH ili neka njena
podružnica, što sada nije slučaj s obzirom na to da gotovo svi tehnološki
giganti u BiH posluju iz drugih zemalja. Jedina kompanija koja je svoje
poslovanje prijavila u BiH je “Apple”, koja se kao PDV obveznik
registrovala 5. februara ove godine i već 10. marta prvi put je podnijela PDV
prijavu putem firme “Dilojt BiH”, koja je njihov poreski punomoćnik.
“Radi se o globalnom problemu, koji bi mogao biti
riješen na način da velike globalne kompanije koje prodaju svoje usluge
elektronskim putem širom svijeta u svakoj zemlji plaćaju obavezu PDV-a za one
usluge koje su prodali krajnjim korisnicima u tim zemljama”, rekao je
Ratko Kovačević, načelnik Odjeljenja za komunikacije Uprave za indirektno
oporezivanje BiH.
Inače, sama BiH nije izuzetak. S problemom oporezivanja
velikih tehnoloških kompanija suočavaju se gotovo sve zemlje u svijetu, a tek
nedavno se otvoreno počelo pričati o tome, posebno u Evropskoj uniji, koja je
već izradila određene direktive, ali nije uspjela riješiti ovaj problem. Do
sada su zakone u vezi s oporezivanjem velikih digitalnih kompanija uradile
Italija, Austrija, Velika Britanija, Poljska i Mađarska, dok su u Hrvatskoj i
Sloveniji počele pripreme za izradu takvih zakona.
“Prema trenutno važećem Zakonu o PDV-u u BiH, kada je
riječ o uslugama koje građani BiH kupuju online, obaveza PDV-a mora se platiti
prema mjestu primaoca tako kupljene usluge kao što su plaćanje usluge gledanja
filmova, plaćanje i kupovanje muzike, itd. To konkretno znači da bi lice koje
prodaje takvu uslugu građanima BiH trebalo da bude registrovano kao PDV
obveznik u našoj zemlji, ili ukoliko nema mogućnost da ima svoju poslovnicu u
BiH onda treba da bude registrovan putem poreskog punomoćnika u BiH. U tom
slučaju poreski punomoćnik prijavljuje obaveze za uplatu PDV-a i istu plaća u
ime tih kompanija”, zaključio je Kovačević.