BiH je najuzbudljivija destinacija za posjetiti, ali i najbolja adresa za strane investitore

/

Drugi dan Međunarodne investicijske konferencije 11. Sarajevo Business Forum donio je nove mogućnosti regionalnim privrednicima, a otvorio ga je Chris Barton, trgovinski komesar Ujedinjenog Kraljevstva (UK) za područje Evrope koji je rekao da je cijeli svijet usmjeren pokretanju novih investicija, ekonomskom oporavku i podizanju ekonomskog standarda.

„Težimo da se uvežemo sa susjedima i partnerima, te da obezbijedimo veći nivo sigurnosti. Cilj nam je da imamo prosperitetna društva i pouzdane partnere. Naša vlada snažno podržava investicije u ovom regionu. Posvećeni smo novim investicijama u zemlje regiona i  naša vlada ima ekspertne timove u cijelom regionu koji pružaju informacije o investicijama i razmjeni trgovine. Pozivam kolege iz Bosne i Hercegovine i Crne Gore da potpišemo ugovor o slobodnoj trgovini, kako bi zajedno sa ostalim zemljama Zapadnog Balkana iskoristili ove mogućnosti poslovanje.“, rekao je Barton.

Potencijali „nearshoringa“ u zemljama Zapadnog Balkana predstavljene su u studiji Bečkog instituta za međunarodne ekonomske studije. Sophia Kluge, koordinator komorskog partnerstva Zapadni Balkan je u svojoj prezentaciji rekla kako je nearshoring pokretačka sila nakon pandemije. 

„Sve je veći trend alociranja kompanija iz Njemačke. Njemački investitori biraju zemlje Zapadnog Balkana kao zemlje gdje su alocirali svoju proizvodnju. Prednosti koje izdvajaju su geografska bizina, niska cijena rada i edukovana radna snaga. Neki investori su naveli kultorolške sličnosti i veze među ljudima kao prednosti prilikom odluke za investiranje. Pored toga, region nudi niske poreze, koji su uz cijene rada glavni pokretači za investiranje.“, kazala je Kluge.

U panelu „Evropsko nearshoring iskustvo” učesnici su iznijeli vlastita iskustva, te su definisane prednosti ulaganja i realociranja proizvodnje u zemlje Zapadnog Balkana. Bosna i Hercegovina je pripremila studiju razvoja BiH u vrijeme pandemije, te su BiH i zemlje Zapadnog Balkana prepoznate kao dobra prilika za realociranje industrijske proizvodnje.

Amra Šurković, direktorica AHK BiH je iznijela iskustva njemačkih kompanija tokom i nakon pandemije. „Interes njemačkih kompanija je velik, a posebno za sektor metalske i drvne industrije i energetski sektor.  Metalna industrija u Bosni i Hercegovini zabilježila je 30% izvoza u 2021. godini, a najviše je izvezeno na tržište Njemačke.“, istakla je Šurković.

Martin Gaber, direktor kancelarije „Germany Trade & Invest“ (GTAI) za Zapadni Balkan iznio je iskustva kompanija iz Njemačke koje žele investirati na inostrana tržišta ili ostvariti trgovinsku razmjenu da daju prednost pri izboru zemalja geografskoj blitini i kulturno socijalnim sličnostima. Adnan Smailbegović predsjednik Udruženja poslodavaca FBiH istakao je kako Bosna i Hercegovina ima visoko kvalifikovane radnike, ali kako je za investitore važno da pripreme i uspostavite sistem rada u proizvodnji. Rekao je i kako je BiH potreban proces „nearshoringa“, ali je potrebna i podrška vlada kroz različite reforme koje će olakšati administraciju, poboljšati obrazovni sistem, te utjecati na povećanje plata radnicima.

Snježana Köpruner, generalna direktorica i većinski vlasnik kompanije GS-TMT d.o.o. i Paul Cronin, izvršni direktor kompanije Adriatic Metals (AM) su investitori koji su prepoznali i investirali u potencijale Bosne i Hercegovine.  „Smatram da je BiH najbolja adresa za strane investitore. BiH je blizu Evrope, a ljudi posjeduju znanja i iskustvo koje pružaju mogućnost realociranja proizvodnje inozemnim kompanijama.“, rekla je Kopruner.

Nakon panela uslijedila je prezentacija „Case study – Porte Montenegro“ koju je održao izvršni direktor Porte Montenegro, David Margason. Boka Place je novi urbani kvart u Porto Montenegru koji se predstavio na ovogodišnjem Sarajevo Business Forumu, a temelji se na wellness vrijednostima i zdravom načinu urbanog života. Kombinacija atraktivnih radnji i kafića, fitness hotel SIRO (Kerzner International) wellness centar sa velikim oazama zelenih površina čine ovaj prostor jedinstvenim.

Drugog dana 11. Sarajevo Business Foruma, u  saradnji sa USAID-ovim Projektom razvoja održivog turizma u Bosni i Hercegovini organizovan je panel “Moć turizma u podsticanju ekonomskog rasta”. U trenutku kada BiH doživljava rast broja posjeta i povećanu potrebu za smještajnim kapacitetima panelisti su govorili o najboljim međunarodnim praksama i razmatrali lokalne inicijative za pokretanje ulaganja u turizam, rast i razvoj, te industrije u BiH s ciljem pozicioniranja zemlje kao globalno konkurentne turističke destinacije.

David Goodger, direktor kompanije Tourism Economics rekao je kako se Bosna i Hercegovina privlači veliki broj turista, među kojima prednjače turisti iz Kine i Saudijske Arabije, a da će u narednom trogodišnjem periodu dominirat putovanja za odmor u odnosu na poslovna putovanja. Anita Mendiratta, osnivačica i predsjednica kompanije Anita Mendiratta & Associates je rekla kako će se investitori u budućnosti fokusirati na koncept održivog turizma koji donosi brojne prednosti, te da investitori žele pojednostaviti administraciju i regulativu.

Alan Elliott Merschen, rukovodilac kompanije Myriad Marketing i Miloš Milovanović, rukovodilac za analizu i istraživanje kompanije GainingEdge su istakli važnost  regionalne saradnje kada je sektor turizma u pitanju. Panelisti su govorili i o važnosti brendiranja destinacije, koja je važna ne samo za sektor turizma nego i za ostale grane industrije. Kroz sesiju je istaknuto kako Bosna i Hercegovina ima priliku za rast i nove investicije u ovom sektoru, ali da je potrebno uložiti u edukaciju kadra.

„Potrebno je zadržati radni kadar koji odlazi u druge zemlje. Bosna i Hercecgovina ima potencijal za uspotavljanje „huba“ za edukaciju radne snage u sektoru turizma.“, potencirao je Dr. Joseph Ruddy, stručnjak za garanciju kvaliteta i razvoj ljudskog kapitala.

Panelisti na sesiji su govorili o BiH kao o najuzbudljivijoj destinaciji za posjetiti, ali i investirati. Turizam je jedna od najbržerastućih grana ekonomije u BiH prije pandemije, te se već nakon pandemije osjeti oporavak. Kada je riječ o halal-turizmu Dr. Mohmed Razip Hasan, generalni direktor Islamskog turističkog centra iz malezijskog Ministarstva turizma, istakao je značajan potencijal industrije Bosne i Hercegovine u domenu halal-turizma.

Jawad Al Hawaj, član Izvršnog odbora Trgovinske i privredne komore Bahreina je rekao da veliki broj privrednika iz Bahreina  prisustvuje danas  Sarajevo Business Forumu. „Vjerujemo da su pred nama velike prilike za uspostavljanje jake i stabine veze između Bahreina i Bosne i Hercegovine i tu smo da podržimo poslovne veze u svim sektorima. Turizam je jedan od najvažnijih faktora, pogotovo u zemlji kao što je Bosna i Hercegovina koja je okružena planinama, rijekama i zelenilom.“, istakao je Al Hawaj.

spot_img

Povezani postovi

Zvijezde pouzdanosti zasijale na gala svečanosti projekta “Pouzdanost”

Juče je u organizaciji bonitetne kompanije LRC d.o.o. održana...

Smještajni kapaciteti na planinama u BiH skoro popunjeni

Iako do početka zimske skijaške sezone na bh. planinama...

Intervju: Larisa Sara Baltić, PR manager hotela Borovi

Larisa Sara Baltić karijeru iz oblasti komunikacija, marketinga i...

Tešanjska kompanija vlasnik velike domaće prehrambene industrije

Velika domaća prehrambena industrija Vispak iz Visokog od jučer...