U Bosni i Hercegovini, troškovi registracije automobila se sastoje od više stavki, uključujući takse, naknade, tehnički pregled, polisu osiguranja i ostale administrativne troškove, dok cijena registracije automobila u BiH zavisi od mnogih faktora.
To uključuje godište vozila, snagu motora, vrstu goriva, regije u kojoj se vozilo registruje i slično. Ukupni troškovi registracije automobila u BiH mogu biti prilično visoki, posebno ako se radi o novijem ili vozilu s većom kubikažom. Uz to vrijedi napomenuti da se troškovi registracije automobila mogu razlikovati ovisno o vrsti vozila i svrsi registracije jer je registracija teretnih vozila skuplja.
Također, treba imati na umu da se cijene polisa osiguranja i tehničkog pregleda mogu razlikovati ovisno o osiguravajućoj kući i stanju vozila, a u nekim slučajevima, starija vozila mogu imati veće troškove registracije zbog većeg rizika od kvara ili oštećenja.
Većina građana praktikuje, kada želi da registruje svoj automobil, da ide do osiguravajuće kuće, koja obavi za njih “mukotrpni” posao, gdje im na kraju kažu koliko to sve košta.
Samim time stječe se dojam da građanstvo i ne zna šta sve tačno plaća kada registruje vlastita vozila, osim vjerovatno onih glavnih, a koji se tiču osiguranja i tehničkog pregleda automobila, uz koji ide i eko test.
Ono što je interesantno u ovoj priči jeste što dobar dio novca odlazi u državni budžet. Najveća svota se izdvaja za porez, a određeni broj ljudi nije informisan da općina naplaćuje porez na imovinu.
Ova vrsta plaćanja varira, jer što je auto starije, manje poreza plaćate, a novac svakako ide direktno u budžet. Porez na motorna vozila se računa (ovisno o starosti vozila i snazi motora) – od 0,005 KM do 1,50 KM po kubnom centimetru motora. Cijena je na kraju u zavisnosti od godine proizvodnje i ccm vozila od 50 do 250 KM.
Šta to plaćamo
Prema informacijama objavljenim na web stranici Auto-moto saveza BiH (AMSBiH), troškovi registracije automobila za registracijske takse okvirno iznose – 30,00 KM, kod polisa osiguranja od autoodgovornosti cijena varira ovisno o osiguravajućoj kući i vrsti vozila, ali se kreće od 200 do 500 KM, tehnički pregled – od 35,00 KM do 60,00 KM, ovisno o regiji i vrsti pregleda, plus eko test, te ostali administrativni troškovi – oko 20,00 KM.
Ovo su svakako glavni i iole razumljivi faktori naplaćivanja registracije automobila, iako bi i oni svakako trebali uveliko biti jeftiniji.
Osim prethodno navedenog, građani moraju platiti i putarine za ceste, autoceste, kao i posebnu putarinu za “korištenje” autocesta. Na te tri uplatnice ode samo više od cca 50 KM, što je samo po sebi kontroverzno, kada znamo u kakvom su stanju naše ceste.
Ono što možda najviše “bode u oči” su uplatnice za Fond za zaštitu voda i Fond za zaštitu okoliša. Za Fond za zaštitu voda uplaćujemo 20 KM, a prikupljena sredstva za vodoprivredu na godišnjem nivou iznose cca 20 miliona KM godišnje te se odnose se na održavanje vodoprivrednih objekata, odbrane od poplava i sličnih situacija.
Sve bi to možda bilo uredu da znamo da se prema “vodama” i korištenju istih snalazimo kao što se ne snalazimo kada znamo da se godinama mučimo sa nesaniranim posljedicama poplava te lošim vodoprivrednim objektima i njihovim mrežama.
Pri registraciji vozila, od aprila 2011. godine, Vlada FBiH je donijela Uredbu kojom se pri registraciji vozila mora platiti i 15 KM takse za okoliš. Ne bi ništa naravno smetalo da građani svakodnevno ne vide zapuštenost korita rijeka i raznorazno smeće koje ga nažalost prati, a o nerješavanju zagađenja zraka da ne govorimo. Koliko se novca na okoliš izdvaja sigurno je da može bolje.
Šta tek reći o stikeru koji se plaća 5 KM. Za pomoć na cesti, tj. BIHAMK potrebno je platiti 8 KM. Za ovaj iznos imate pravo dva puta godišnje pozvati pomoć, a imate i benefite prilikom eventualnog šlepanja vozila na kraćim relacijama, mada, dosta ljudi se žali navodeći da ih iz BIHAMK-a pitaju da li su članovi istih.
Iz BIHAMK-a su više puta odbacili ove pritužbe, ističući da to nije praksa organizacije. Potrebno je razjasniti da, iznos koji se plaća prilikom registracije vozila od osam maraka, ne uplaćuje direktno na račun BIHMK-a, već JP Ceste Federacije BiH.
Kako to u praksi funkcioniše
Autocentar BH.ba na svojoj stranici pruža mogućnost provjere okvirne cijene plaćanja kompletne registracije vozila, a mi smo za primjer uzeli automobili Volkswagen Golf VI 1.6 TDI 77 KW. Izabrali smo stanicu tehničkog pregleda u Sarajevu, da produžujemo registraciju, snaga motora da je od 71 kW – 84 kW, dizel, 2011 godište, zapremina u ccm 1598, te da je plaćanje gotovinsko.
Ukupna cijena registracije za ovo vozilo iznosila bi okvirno 556.50 KM.
Ono što se treba istaknuti jeste da se troškovi registracije automobila u BiH periodično mijenjaju. Osim osnovnih taksi, naknada i osiguranja, postoje i drugi troškovi, poput naknade za izdavanje tablica, troškova za pripremu dokumenata i sl.
Ovi administrativni troškovi često mogu biti visoki i stvaraju dodatni finansijski teret za vlasnike automobila, još kad na to dodamo da je postupak registracije vrlo složen i dugotrajan, jasno je da to može “umoriti” običnog građanina.
Zbog toga se često čuju kritike na račun birokratije i visokih troškova registracije automobila. Iako su administrativni troškovi nužni kako bi se vozila registrovala i osigurala, nužno je da bi vlasti trebale razmotriti mogućnosti za pojednostavljenje postupka registracije i smanjenje administrativnih troškova kako bi se rasteretili vlasnici vozila koji ionako izdvajaju velike novce za ovu namjenu, piše Klix.