Prijevoznici u drumskom teretnom saobraćaju bezuspješno pokušavaju riješiti problem vezano za složene carinske procedure zbog kojih danima čekaju na graničnim prijelazima BiH.
Tvrde da na razumijevanje nadležnih nisu naišli, zbog čega sele kompanije iz naše zemlje, a vozači odustaju od posla, piše Klix.ba
Bosanskohercegovački prijevoznici u drumskom teretnom saobraćaju već 12 godina ukazuju na složene procedure koje su vezane za prelaz granice, izvoz ili uvoz robe, zbog kojih na graničnim prijelazima čekaju po dva ili tri dana, a kao razlog navode neadekvatan rad Uprave za indirektno oporezivanje BiH (UIOBiH).
Na papire se u EU čeka deset minuta, a u BiH i po tri dana
“Problemi s kojima se susrećemo na carinskim terminalima i graničnim prijelazima u BiH vi ne možete vidjeti nigdje u Evropi. Naime, bilo gdje da uđete u fabriku u Evropskoj uniji, uz utovar robe za deset minuta dobijate neophodne papire za odlazak na krajnju destinaciju. Problemi nastaju kada dolazite u BiH”, kaže za Klix.ba predsjednik Udruženja prevoznika za unutrašnji i međunarodni transport RS Nikola Grbić.
Na najfrekvetnijim graničnim prelazima, odnosno graničnim prijelazima Bosanska Gradiška, Rača, Izačić i Bosanski Brod, gdje se nerijetko bilježe velike gužve, vozači s robom u kamionima čekaju i po dva, odnosno tri dana. Naš sagovornik navodi da je ovo presudan faktor za mnoge vozače koji napuštaju BiH, odlazeći na rad u zemlje Evropske unije.
“U protekle tri godine Bosnu i Hercegovinu je napustilo više od pet hiljada profesionalnih vozača, a više od 1.300 prijevozničkih firmi izvršilo je preregistraciju u Sloveniji i ostalim evropskim zemljama. Postojao je prijedlog da Bosna i Hercegovina sa Srbijom, Sjevernom Makedonijom i Albanijom uđe u takozvani mali Schengen, koji bi olakšao prijenos robe i putnika, uz manje čekanje na graničnim prijelazima i carinskim terminalima, međutim naša vlast taj postupak je propustila”, navodi Grbić.
Zbog procedura na graničnim prijelazima i carinskim terminalima privreda također ima i velike novčane gubitke. Zbog cijele situacije i Grbić je dio svoje firme preregistrovao u Sloveniji.
“Ministarstvo komunikacija i prometa BiH, Vijeće ministra BiH pa na neki način i UIOBiH prolongirali su tri ili četiri roka za ulazak u pojednostavljeni postupak carinskih procedura na carinskim terminalima i graničnim prijelazima. Zadnji datum je bio 1. april ove godine, ali vidimo da se to nije obistinilo jer prijevoznici i danas čekaju na carinskim terminalima po nekoliko dana”, nastavlja Grbić.
Bez odgovora nadležnih
On kaže da ne postoji državna institucija kojoj prijevoznici iz cijele BiH nisu uputili dopis za rješavanje ove situacije, međutim, konkretni potezi nisu napravljeni.
“Niti jedan odgovor nismo dobili, doslovno su nas saslušali i sve se završavalo na tome, a rješenje problema je vrlo jednostavno. Potrebno je da radnici UIOBiH konačno adekvatno počnu raditi svoj posao te da angažman nadležnih inspektora koji su vezani za carinjenje bude značajniji jer njima radno vrijeme nije isto kao i carini, što je nevjerovatno”, tvrdi Grbić.
Pored ovog problema, prijevoznici rade u vrlo teškim uslovima izazvanih inflacijom, nekontrolisanim divljanjem cijena nafte i naftnih derivata, zbog čega su nedavno održali protestno okupljanje u Banjoj Luci.
S druge strane, ni zaposlenici UIOBiH nisu zadovoljni uslovima u kojima rade, zbog čega su početkom aprila započeli višednevni štrajk upozorenja.
Kroz ovu zakonsku mogućnost, tražili su višu platu, odnosno da im osnovica za obračun bude u iznosu iz 2008. godine, a u štrajk su tada krenuli jer Vijeće ministara BiH nije imalo razumijevanja za njihove zahtjeve.