Rat smo preživjeli, a hoćemo li pandemiju korona virusa –
pitanje je koje proteklih dana postavljaju mnogi svjetski i domaći mediji
suočeni sa finansijskim gubicima koji se iz dana u dan povećavaju.
Brojni analitičari već upozoravaju da će globalna epidemija
prouzrokovana korona virusom, dovesti do pada ekonomije u mnogim zemljama, dok
će brojni građani ostati bez posla.
Pored ugostitelja, hotelijera, turističkih radnika,
zanatlija, radnika u proizvodnji, kriza neće zaobići ni medije koji već sada
trpe gubitke, a posebno oni štampani.
Čovječanstvo će, uz
svo zlo koje nas je snašlo, nekako preživeti. Novine, bojim se, neće – objavili
su ovih dana pojedini regionalni mediji.
Međutim, nisu samo štampani mediji u problemu. Isti problem
muči i online medije i televizije, jer je pandemija ugrozila i njhove
finansije. Analitičari predviđaju da bi ovo mogla biti najteža godina za medije
uopšte.
Pojedine analize pokazuju da je čitanost online medija
proteklih nekoliko sedmica porasla za čak 50 odsto, dok televizije bilježe
gledanost kakvu nisu imale godinama.
Predsjednik Kluba novinara Banjaluka te vlasnik i glavni i
odgovorni urednik portala Capital.ba Siniša Vukelić ističe da su mediji svugdje
u istom problemu, i kod nas i u svijetu.
Tokom ove pandemije, ali i kada se ona završi objektivno
informisanje je od nasušne potrebe za sve građane ove zemlje. Međutim, bojim se
da će to biti ugroženo s obzirom na to da pandemija ugrožava finansije velikog
broja medija. S jedne strane ugroženi su štampani mediji jer se mnogo manje
kupuju, ali i ostali jer je sve manje oglašivača. Građani su novac potrošili na
zalihe hrane, a mnogi ostaju i bez posla, pa će oglašivači manje trošiti na
reklame – ističe Vukelić.
Pomoć se davala prije
nekoliko godina kada je i podijeljeno 11 miliona maraka samo podobnim medijima
na namještenim projektima. Trebaju se ustanovi mnogo drugačiji princip pomoći,
koji će biti transparentniji i da svi dobiju onoliko koliko im je zaista
potrebno. Postoji mogućnost da se to uradi drugačije nego što je urađeno
ranije, i da to bude bez ikakvog prizvuka političkog prtiska ili uticaja na
uređivačku politiku tih medija – zaključuje Vukelić.
S njim se slaže i poznati banjalučki novinar Brane Božić
koji podsjeća da je distribucija štampanih medija gotovo obustavljena, a broj
prodajnih mjesta smanjen, što će za sobom povući pad tiraža.
– Jednom kada tiraž strmoglavo padne biće ga teško vratiti
na staro. Samim tim štampani mediji su u problem. Za razliku od njih
elektronski mediji su u nešto povoljnijem položaju u smislu tehničkog rada, ali
tu onda dolazi problem sa finansijama jer nema oglašivača i samim tim ni zarade
– kaže Božić.
On ističe da vlasti svih država, pa i BiH, moraju naći način
kako da pomognu medijskim kućama da prežive novonastalu krizu jer trebaju biti
svjesni da bi bez medija upravljanje krizom faktički bilo nemoguće.
Naravno, svoj doprinos u krizi daju i mnogi drugi, ali bez
medija građani ne bi imali prilike da bilo šta od propisanih mjera sprovode,
jer ne bi ni znali šta se dešava. Prema tome, mediji su veoma važan dio društva
i vlast to treba da ima na umu – poručuje Božić.
Predsjednik Udruženja BH novinari Marko Divković ističe da
je kriza tek počela, a već se osjećaju gubici u medijima jer su propali mnogi
ugovori za reklamiranje.
–Šta će firma reklamirati ako ne radi. Trgovačke kompanije
su bile među prvim medijskim partnerima kada je u pitanje reklamiranje.
Međutim, sve je skoro stalo, a trgovina je svedena na osnovne potrebe – kaže
Divković.
On ističe da su mediji zapravo u krizi još od devedesetih
godina i ova najnovija bi ih mogla potpuno dotući. Divković podsjeća da smo
prvo imali rat koji je neke medije ugasio, a neke potpuno osiromašio.
– Nakon toga smo imali poslijeratnu krizu, a onda je
nastupilo nešto što ja zovem bujanje medija. Odjednom smo na jednom malom
prostoru imali ogroman broj medija i sasvim je jasno da na malom prostoru ne
mogu svi imati svoj dio ekonomskog kolača koji će ih održati u životu. Kada
svemu tome dodamo konstantnu političku krizu i sada ovu javno-zdravstvenu,
bojim se da će dobar dio medija staviti ključ u bravu – smatra Divković.
zosradio.ba/http://www.dobojski.info/