Bližimo se kraju još jedne kalendarske godine. Decembar je obično mjesec u kojem se sumiraju svi izazovi tokom godine sa kojim se kompanije susreću ali i ostvareni uspjesi tokom jedne godine.
JP Rad Tešanj je zasigurno jedno od javnih preduzeća na području općine Tešanj koje ima najširi krug djelovanja od higijene grada do vodosnabdijevanja. Sve to je bio razlog da razgovaramo sa direktorom JP “Rad” Tešanj Hasanom Handžićem od kojeg smo pokušali saznati po čemu je ova godina bila značajna.
ZOS Radio: Još jedna godina se približava svom kalendarskom kraju po čemu je ona bila najznačajnija za JP Rad Tešanj?
Hasan Handžić: Hvala vam prije svega na interesu za informisanje o radu komunalnog preduzeća na ovakav način. Na kraju smo još jedne kalendarske godine. U JP RAD d.d. Tešanj, kao što ste mogli primijetiti tokom cijele godine intenzivno smo radili na mnogim projektima o čemu smo informisali javnost i sve naše korisnike usluga. Naš spektar poslova je širok i tokom cijele godine obaveza nam je vodit računa da se u svakoj oblasti krećemo naprijed i da težimo stalnim poboljšanjima. Izgradnja kvalitetnog sistema pružanja komunalnih usluga je široka tema i za neke od tih procesa potrebno je vrijeme. Ono što nas motiviše da sutra budemo bolji nego danas jesu zadovoljni korisnici i povratne informacije koje svakodnevno dobijamo od naših građana.
Za 2 godine rekonstruirano preko 6 km dotrajalog cjevovoda
“Uvijek ima prostora za napredak i ne trebamo se zavaravati činjenicom da je sve dobro, ali ono što je važno jeste činjenica da naša organizacija ima unutrašnju kadrovsku snagu da svoje slabosti prepoznamo i radimo na tome da što brže te stvari popravljamo. U ovoj godini posebno je značajno naglastiti neke od projekata na kojima smo radili:
- Nova ploha deponije Bukva u skladu sa svim zahtjevima zaštite okoliša u iznosu od 420.000K KM;
- Preuzeli na upravljanje i učestvovali u izgradnji novog bunara od osnivača Općine Tešanj oko 10 l/s;
- Izgradili sistem prehrane izvorišta koji je omogućio nove količine pitke vode oko 12l/s;
- Rekonstruirali i obnovili dotrajale vodovodne mreže kroz mnoge rekonstrukcije koje ste mogli pratiti tokom cijele godine (u 2022. i 2023. preko 6 km) ;
- Potpisali sporazum sa UNDP-om, izradili projektnu dokumentaciju, podnijeli zahtjev za izdavanje urbanističke dozvole o izgradnji 4 solarne elektrane kapaciteta oko 200 kw za vlastite potrebe i smanjenje troškova struje koje će značajno uticati na cijenu vode u budućnosti;
- Implementiramo novi ERP sistem koji je značajna podloga za napredak i razvoj preduzeća;
- Implementirali Elektronski protokol, ubrzali rad administracije i uspostavili elektronsku bazu;
- Rekonstruisali i obnovili 13 objekata (pumpne stanice, rezervoari, hlorne stanice, arhiva, kancelarijski prostor…);
- Uspostavili VIBER komunikaciju sa građanima da smanjimo nepotreban hod, gužve i opterećenje administracije;
- Trenutno imamo oko 900 korisnika E računa kojima se račun naših usluga dostavlja putem e-maila, čime smo značajno umanjili troškove preduzeće, a korisnicima ponudili dodatne pogodnosti prelaskom na E račun;
- Implementirali dio telemetrije vlastitim sredstvima i aplicirani za potpuni završetak ovog projekta kod Fonda za zaštitu okoliša (očekujemo rezultate naše aplikacije);
- Uredili GIS sa svim korisnicima naših usluga, sa svim vodomjerima, profilima i dužinama cjevovoda, sa tačnim lokacijama po x i y koordinati za svakog korisnika svih usluga;
- Potpuno obnovili nekoliko postojećih vozila (traktori i ICB radna mašina…);
- Nabavili značajnu opremu za detekciju kvarova i opremu laboratorije u iznosu od 63.453 KM (3 uređaja);
- Radili na uređenju Tešnja (kružni tok znak Srebrenice, uređenje Jelaha…);
- Pripremamo učionicu “trening centar” za uposlenike u sjedištu preduzeća;
- Radili na poboljšanju uslova (materijalno tehničkih i finansijskih) za sve uposlene;
- Pokrenuli nabavku novog kamiona za odvoz smeća kojeg očekujemo u narednoj godini;
To su samo neki od važnijih projekata, ima tu još mnogo aktivnosti koje su podloga ovim projektima i kao što možete vidjeti dinamična godina je iza nas. Pripremamo sistem JP RAD d.d. za ozbiljne poslovne iskorake naprijed u vremenu koje je ispred nas.” – navodi između ostalog direktor JP “Rad” Tešanj.
ZOS Radio: Tokom cijele godine vršene su planske rekonstrukcije vodovodne mreže. U kakvom je stanju trenutno vodovodna mreža i koji su najveći problem na istoj?
Hasan Handžić: Generalno u BiH kada su u pitanju vodovodne mreže problem je dotrajalost cjevovoda koji se nisu mijenjali u skladu sa potrebom i amortizacijom cjevovoda, pa je sada ispred nas ozbiljna obaveza i posao da se to dostigne. Sve ima svoj vijek trajanja, pa tako i cjevovod. Ako pogledamo brojke, prosječni gubici u sistemu vodosnabdijevanja na području Federacije za sve vodovode su oko 55% (to je zvanični podatak koji govori u prilog tome kakvo je stanje u ovoj oblasti). Imate vodovoda koji imaju preko 70% gubitaka u sistemu, imate i onih koji teško mogu izmjeriti vlastite gubitke, zbog loše mreže i finansijske i kadrovske nemogućnosti da preduzeće odgovori potrebama na terenu. Kod nas hvala Bogu nije takav slučaj, trenutno naši gubitci u sistemu vodosnabdijevanja se kreću od 22-25% i to je jako dobar rezultat kontinuiranog dugogodišnjeg rada. Mnogo razvijenije evropske države ne mogu dostići ovakav rezultat na dužini mreže od 450 km sa koliko trenutno upravljamo na području Općine Tešanj. Ima naravno prostora za poboljšanja, naš cilj jeste kvalitetna zamjena cjevovoda, sa kvalitetnim materijalima i ozbiljnim nadzorom nad izvođenjem radova da se ovaj procenat dodatno umanji, te da se smanji broj kvarova na godišnjem nivou što će umanjiti troškove preduzeću i osnažiti dodatno naše performanse.
ZOS Radio: Kontinuirano radite na uklanjanju divljih deponija. Koliko su divlje deponije i dalje prisutne na našem području i da li raste svijest građana po pitanju istih?
Hasan Handžić: Tešanj važi za sredinu ekološke svijesti i taj slogan se provlači kroz viziju Općine Tešanj dugo godina, ali i kroz viziju komunalnog preduzeća koja od 2022. glasi “ Tešanj sredina ekološke svijesti, čistoće i pouzdanog partnerstva.” Ovaj slogan ne smije ostati samo na papiru. Pojedinačnih, ali ne toliko čestih slučajeva divljih deponija nažalost još uvijek ima. Mi kroz kantonalne projekte uglavnom uspijevamo obezbjediti sredstva sa kojim čistimo divlje deponije sa područja Općine Tešanj. Rad na svijesti građana mora bit strateško opredjeljenje naše Općine. Vjerujem da ćemo u narednim godinama imati snage da napravimo dodatne iskorake kada je u pitanju čistoća i ekološka zaštita Općine Tešanj. Iako i sada od ljudi koji dolaze iz drugih sredina često dobijamo pohvale kako nam je sredina uredna i čista. Generalno, upravljanje otpadom će u godinama koje su ispred nas bit poseban izazov, ne samo za nas. Sistemskim pristupom, pristupom na vrijeme možemo procese unaprijediti. Znam da u Tešnju ima dovoljno znanja i osjećaja za dodatne iskorake. Trenutno imamo jednu od najuređenijih općinskih deponija i na njoj su stvoreni preduslovi za odlaganje otpada do 2029.godine. Do tada moramo sistem razvijati i na vrijeme misliti o godinama koje dolaze.
ZOS Radio: U septembru ove godine ste uveli system viber i whatsap poruka za korisnike vaših usluga. Da li ima reakcija građana i koliko je zapravo ovo olakšalo Vaše poslovanje?
Hasan Handžić: Kao što sam u jednom dijelu prethodnih odgovora napomenuo, prostora za stalna poboljšanja uvijek ima i mi ih prepoznajemo. Sistem viber i whatsap komunikacije sa našim građanima zaživio je od avgusta ove godine. Pokazao se kao pravi pogodak. Od tada do danas putem ovih kanala kontaktirala nas je 161 stranka po različitim osnovama. Smanjili smo nepotreban hod stranaka, omogućili korisnicima da iz udobnih domova riješe problem ili kompletiraju zahtjev bez dodatnih troškova i za njih i za nas. Na svaki zahtjev se odgovori isti dan, a realizacija u toku sedmice kada je zahtjev pristigao, osim u slučajevima kompleksnijih problema koji se opravdano ne mogu tako brzo realizovati, ali u svakom slučaju stranka dobije potrebnu informaciju u kojem statusu je zahtjev stranke. Mnogo pozitivnih reakcija od strane građana je bilo na ovu našu aktivnost.
ZOS Radio: Tokom ove godine vršeno je uređenje i obnova objekata JP Rad Tešanj. Možete li nam reći nešto više o tome?
Hasan Handžić: Upravu ste. Malo je poznato građanima da JP RAD d.d. upravlja sa 49 objekata osim centrale i kruga u kojoj su smještena vozila, administracija, skladišni prostor i ostalo.
U ovih 49 objekata su bunari, hlorne stanice, rezervoari, vodozahvati itd na području cijele Općine… Vrijeme i amortizacija tih objekata čine svoje. Iz tog razloga smo se odlučili da sistemski svake godine obnovimo dio objekata i na taj način produžimo vijek trajanja i ustabilimo naš sistem. Ove godine smo obnovili 13 ukupno. To je za nas značajan iskorak i dio naše obaveze koja se ne smije zanemariti. Neke od tih objekata pripremamo za naredne velike projekte koje planiramo kao što je telemetrija.
ZOS Radio: Svake godine vršite dodjelu besplatnih kompostera, kako bi se na mjestu nastanka vršila selekcija otpada. Kakvi su rezultati i koliko su građani zainteresirani da vrše selekciju otpada?
Hasan Handžić: Kad god imamo priliku, sredstva obezbjedimo sa viših nivoa i građanima ponudimo dodatne mogućnosti. Kompostere smo prepoznali kao korisnu stvar za naše građane. Ako uzmete u obzir da preko 30% od ukupne količine otpada u domaćinstvu je upravo organski biorazgradivi otpad onda ćete razumjeti zašto smo se opredjelili za nabavku i podjelu kompostera.
Građani u krugu svojih dvorišta mogu kompostirati bioragradivi otpad koji neće završiti na deponiji, a pri tome će postati koristan za građane. U ovoj aktivnosti imamo dobru reakciju, ali generalno selektiranje otpada je proces koji mnogo košta. Komunalno preduzeće nema finansijskih mogućnosti da samostalno ozbiljnije razvija ovaj proces. Vjerujem da će proraditi svijest i viših nivoa vlasti, te da će se pronaći model sufinansiranja i održivog razvoja selektiranja i reciklaže otpada. Ukoliko se otvore evropski fondovi približavanjem BiH prema Evropskoj uniji onda će nam u jednom momentu to postati obaveza. Bojim se ako generalno kao država ne krenemo na vrijeme sa onim što možemo sami uraditi, da nećemo biti u mogućnosti ispuniti zahtjeve EU kada je u pitanju zaštita okoliša.
ZOS Radio: Koji su to projekti koji će biti započeti do kraja godine, ili početkom naredne kalendarske godine?
Hasan Handžić: Prioritetno završavamo ono što smo započeli. Zanimljivo je recimo da smo obezbjedili dio sredstava, tačnije 68.000 KM od Kantona za nabavku novog velikog kamiona za dovoz otpada, pa ćemo ići što prije u fazu realizacije. Osim toga sa UNDP-om radimo na važnom projektu instalacije solarnih elektrana za vlastite potrebe. Poznata vam je energetska tranzicija svijeta, komunalno preduzeće mora uhvatiti korak sa tim. Trenutno smo u fazi pribavljanja urbanističke i građevinske dozvole za izgradnju i ovaj poduhvat se kroz neke medije provukao kao poslovni potez godine. Bili bi prvo ili među prvim u BiH od komunalnih preduzeća koji su instalirali solarne elektrane. Sa obzirom da na godišnjem nivou zbog prepumpavanja vode trošimo oko 300.000 KM struje, a cijena iste svake godine raste, evidentno je da smo na vrijeme uočili našu šansu. Nadam se da će projekat biti realizovan što prije, a komunalno preduzeće će uraditi sve što je u našim rukama.
Kroz naš Trogodišnji plan poslovanja definisani su svi naši važni projekti za 2024 koji će bit u fokusu. Ima tu dosta važnih projekata. Za neke od njih očekujemo i značajnu podršku osnivača Općine Tešanj koja do sada nije izostajala.
ZOS Radio: Šta bi bila Vaša poruka građanima?
Hasan Handžić: Mi postojimo zbog građana. Hvala im prije svega na porukama podrške koju nam pružaju jako često. Pozivam sve građane Općine Tešanj na jednu otvorenu saradnju sa komunalnim preduzećem. Kao što smo naveli u našoj viziji planiramo biti pouzdan partner svima oko nas, svim zainteresiranim stranama, a naročito građanima.
Sve dobronamjerne kritike ćemo rado uvažiti. Važno je da građani razumiju da komunalno preduzeće ima svoje kapacitete, ali da svaki dan radimo na tome da naše performanse budu bolje, način rada efikasniji. Mi smo trenutno u jednoj digitalnoj transformaciji i modernizaciji poslovanja, prelasku na što više mašinski rad. Znam i vjerujem se da će najveću korist od toga svega osjetiti naši korisnici usluga.
Hvala još jednom ZOS radiju na interesu za naš rad.