Kilometraža automobila je prva stvar koju kupci primjećuju prilikom traženja polovnog vozila.
Upravo ovaj parametar može ukazivati na nivo trošenja i habanja automobila kao i različita oštećenja koja vozilo može pretrpjeti tokom svog životnog vijeka. Budući da stariji automobili kilometražu, često dolaze sa promijenjenim brojačem kilometara i skrivenim oštećenjima, što je česta praksa među prevarantima koji žele da prodaju istrošene automobile po višim cijenama.
Istraživanje sprovedeno od strane kompanije za automobilske podatke carVertical u 14 evropskih zemalja otkrilo je da što je automobil stariji, veće su šanse da mu je kilometraža namjerno prepravljena.
U Srbiji, 12,9% svih vozila ima prepravljenu kilometražu, a 37,8% je bilo oštećeno.
Postoji značajna korelacija između starosti automobila i prevare, što je važno uzeti u obzir prilikom traženja vozila.
Stariji automobili češće imaju prepravljenu kilometražu
Automobili starosti 10-20 godina u Srbiji imaju najveću šansu da im je kilometraža namjerno prepravljena: 17,6% svih vozila proizvedenih 2004. godine ima prepravljenu kilometražu, potom 16,9% iz 2013. godine i 16,1% iz 2010. godine.
Iako tržišni udio ovih starih automobila nije značajan, prilikom kupovine starijeg vozila treba biti izuzetno oprezan.
Automobili proizvedeni 2004. godine imaju prosječno vraćanu kilometražu od 77.762 km, 2013. godine – 65.250 km, a 2010. godine – 67.079 km. Generalno, kupci novijih automobila manje su podložni prevarama vezanim za kilometražu.
“Prekretnica u Srbiji je 2016. godine kada je udio vozila sa prepravljenom kilometražom pao sa 13% na 9,1% u 2017. godini. Ako je automobil proizveden poslije 2017. godine, rizik od dobijanja vozila sa izmijenjenim brojačem kilometara je manji. Međutim, kako ti automobili budu stariji, vjerovatno će im se kilometraža prepravljati kako bi se očuvala njihova vrijednost”, objašnjava Matas Buzelis, automobilski stručnjak kompanije carVertical.
Najviše oštećeni automobili su stari 7-16 godina
Kada je riječ o oštećenjima, starija vozila obično imaju manje zabilježenih incidenata. Međutim, ovo nije zbog toga što su vozači bili pažljiviji u prošlosti, već zato što su informacije o nesrećama bile registrovane u fizičkim dokumentima, umjesto da budu postavljene na internet.
Automobili proizvedeni između 2007. i 2016. godine imaju najviše oštećenja u Srbiji. Iako se manje ogrebotine također smatraju oštećenjima, mnogi automobili su bili u ozbiljnim nesrećama koje mogu narušiti njihovu sigurnost i kvalitet vožnje. Najgora situacija je kod automobila proizvedenih 2013. godine, gde je 47,3% svih vozila koja su provjerena na carVertical imalo zapise o oštećenjima, zatim 2012. godine – 43,9%, i 2021. godine – 40,7%.
Opšta statistika otkriva da je više od jedne trećine automobila u Srbiji bilo oštećeno u nekom trenutku, što sugeriše da mogu imati skrivenih problema.
Prema gospodinu Buzelisu iz kompanije carVertical, potpuno je normalno da se automobili oštete barem jednom u periodu od pet godina, pogotovo ako se ovi automobili koriste u urbanim sredinama.
Vozači su zainteresovani za novije automobile
Automobili starosti 5-10 godina čine 50,3% svih provjera historije izvršenih u Srbiji na carVertical platformi, što znači da vozači traže novija vozila. Prema istraživanju, najpoželjniji su automobili proizvedeni 2017. godine, sa udjelom od 10,3%, zatim 2016. godine – 9,2%, i 2018. godine – 9%.
Automobili proizvedeni između 2001. i 2008. godine čine samo 15,4% svih provjerenih vozila. Iako su vozači manje zainteresovani za starije automobile, također postoji manje izbora u ovoj starosnoj kategoriji.
Prosječna starost provjerenih automobila u Srbiji je porasla u posljednjih nekoliko godina: sa 9,8 godina u 2021. na 10,5 godina u 2023.
Ovo podsjeća na rezultate u drugim ispitivanim zemljama, gdje prosječna starost provjerenih vozila varira između 9 i 11 godina.